16 Architektura a stavitelství klasicismu
Cíle kapitoly
-
Osvěžíte si stručnou historii období klasicismu, empíru a raného romantismu
-
Seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami
-
Seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství klasicismu
Rychlý náhled do kapitoly
V této kapitole je důležitý návrat k antickým principům v architektuře, důraz na tektonické principy, rozvoj teorie stavitelství a vytvoření prvních stavebních předpisů.
čas potřebný ke studiu
Na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.
klíčová slova
Empír, geometrická stylizace, Greek Revival, kruhová pec, litina, pavlačový dům, romantismus.
16.1 Časová osa
-
18.stol. vznik v Itálii a Francii a vývoj ve Francii
-
U nás 1.pol.18.stol.
-
Empír (poč.1806 – 1810) – geometrická stylizace, jednoduchost, důslednější aplikace římských, ale i egyptských vzorů
-
Romantismus (raný) – (konec 18.stol v Anglii, u nás pol.19.stol) – protipól klasicismu, svoboda uměleckého projevu, inspirace ve středověku, na Blízkém a Dalekém Východě, novogotika
16.2 Historické souvislosti
Období velkých politických přeměn, změny sociálního pořádku, období Velké Francouzské revoluce (1789), období vrcholícího osvícenství, postupný nástup buržoazie.
Zakládání městských částí i nových měst.
Národní sloh USA (Greek Revival).
Navazuje na antické tradice, respektuje tektoniku, dělíme jej na :
Klasicismus – tvarosloví střídmé, změna v myšlení, technické vynálezy
Empír – geometrická stylizace, jednoduchost, důslednější aplikace římských, ale i egyptských vzorů
Romantismus (raný) – protipól klasicismu, svoboda uměleckého projevu, inspirace ve středověku, na Blízkém a Dalekém Východě, novogotika.
Za první klasicistní stavbu se považuje Památní Armády (kostel La Madelaleine) z let 1806-1842 od Vignoly.
16.3 Druhy staveb
16.3.1 Náboženské stavby
-
venkovské kostelíky
16.3.2 Obytné stavby
-
Zámky
-
činžovní domy (pavlačový dům s kovovým zábradlím)
16.3.3 Městské stavby
-
Nemocnice
-
Lázně
-
ústavy pro tělesně postižené
-
divadla
-
nádraží
-
kasárna
16.3.4 Průmyslové stavby
-
Textilky
-
Cukrovary
-
Pivovary
-
Porcelánky
-
sklárny
16.3.5 Inženýrské stavby
-
řetězové mosty
-
železniční tratě
-
tunely
-
dálkové silnice
16.3.6 Zahrady
-
anglické parky
16.4 Charakteristické znaky
-
STĚNA
-
stěnový nosný systém
-
-
SLOUPY a PILASTRY
-
vycházejí z římských řádů, kompozitní hlavice jsou doplněny klasicistními ornamenty
-
-
OKNA
-
dvojitá obdélníková nebo s rovným nadpražím, plochými šambránami
-
empírová okna mají polokruhové nadpraží s paprskovitým dělením
-
-
PORTÁLY
-
rovné, segmentové, půlkruhové nebo tvar stlačeného oblouku
-
-
FASÁDA
-
Omítané
-
Ploché symetrické, geometricky řešené
-
štíty jsou trojúhelníkové nebo mají eliptický stlačený oblouk
-
-
DEKORACE
-
ploché štuky : medailony, rozety, festony, ornamenty z palmet a větví, “boží oko“
-
16.5 Stavební materiál
16.5.1 Dřevo
-
Krovy
-
kazety kleneb nebo rovných podhledů
-
trámové stropy
-
sloupy a kladí řádové arch.
16.5.2 Kámen
-
do základů a sklepů
-
kamenné desky – obklady a podlahy
16.5.3 Hlína
vynález kruhové pece – 1840
-
cihly pálené v různých variantách
-
dlažební topinky
-
tašky obyčejné a drážkované
-
prejzy
-
esovky
16.5.4 Omítka
-
interiér i exteriér
-
štuková,
16.5.5 Kovy
-
železo – válcované profily nosníků, kolejnice
-
litina – konstrukce krovů
16.5.6 Ostatní
izolace vodotěsné – olovo, jíl, sklo v kombinaci s železnými konstrukcemi na skleníky
16.6 Konstrukce
16.6.1 Svislé nosné konstrukce
-
ZDIVO – stěnový systém, omítané
-
SLOUPY a PILÍŘE - především v průčelí
16.6.2 Vodorovné nosné konstrukce
-
KLENBY
-
Kupole
-
valené s lunetami
-
pruské do pasů
-
STROPY PLOCHÉ – dřevěné trámové později i se záklopem
-
-
16.6.3 Šikmé nosné konstrukce
-
Krovy
-
dřevěné Rankovy
-
hambalkové soustavy
-
litinové na velké rozpětí
-
k zamyšlení
Uvědomte si co umožnilo rozvoj konstrukcí na velké rozpětí!
16.7 Teorie
-
Stavební řády, Josefinské předpisy z roku 1780
-
Teoretické spisy – (Stuart a Rewett, Winkelmann)
-
L.Navier – nauka o pružnosti a pevnosti stavebních hmot
-
C.Culman – grafická statika
-
V 1.polovině 19.stol – začala se dělit činnost stavebních inženýrů na architektonické a inženýrské práce.
Důležité!
-
Význam vytvoření stavebních předpisů na další vývoj stavitelství !
16.8 Urbanismus
-
Zakládání nových měst (hlavně lázeňská a pevnostní vojenská)
-
Bourání městských hradeb a rozšiřování měst
-
Úzká vazba na urbanismus renesanční s důrazem na kompozici i na jednotlivé stavby.
-
Přehledné uliční osy, symetrie v uliční síti, dominanty v osách.
-
Klasicistní urbanismus se projevil např. v Paříži, Petrohradu, Londýně i ve Washingtonu.
16.9 Významné stavby (některé)
16.9.1 Klasicismus a empír
-
Chrám sv. Jenovefy (Pantheon) v Paříži (1764-90) navrhl Jacgues-Germain Sufflot (1713 – 80) (obr.k001, k001a)
- Malý Trianon ve Versailles – 1762-64 (obr.k002) Kostel sv. Maří Magdalény v Paříži (Pierre Contant d´Ivry 1764 – Vignon 1846) – Francie (obr.k002)
- Kostel sv. Maří Magdalény v Paříži (d´Ivry 1764 – Vignon 1846) (obr.k003)
- Osterley Park v Londýně (1761-80) postavil Robert Adam (1728-92) (obr.k004)
- Kapitol ve Washingtonu - 1793 – 1865 (amatérský architekt dr. William Thorton) (obr.k005)
- Divadlo v Berlíně - 1818-21 (K.F.Schinkel) (obr.k006)
- Zámek Kačina 1802 – 24 (F.Schuricht) empír (obr.k007)
- Letohrádek Kinských v Praze – 1827-31(J.Koch) empír (obr.k008)
- Přestavba kláštera u Hybernů v Praze na celnici (J.Fischer 1808 – 11) (obr.k009, k009a)
- FRANTIŠKOVY LÁZNĚ (1793) (obr.k010)
- MARIÁNSKÉ LÁZNĚ (poč.19.stol.) (obr.k011)
16.9.2 Romantismus
-
Parlament v Londýně (Pugin, Barry 1834 – 40) (obr.k012)
- Zámek Hluboká u Českých Budějovic (Beer, Deworecký 1841 – 71) (obr.k013)
- Zámek Lednice – romantická novogotická přestavba (Wingelmuller 1843 – 58) (obr.k014)
samostatný úkol
-
Nakreslete si typy štítů klasicistní architektury!
-
Nakreslete si schémata empírových oken!
-
Nakreslete si typický klasicistní portál!
shrnutí kapitoly
Osvěžili jste si stručnou historii období klasicizmu, empíru a raného romantismu. Seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. Seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství klasicizmu.
KRESBY A FOTOGRAFIE:
-
fotografie autor: k001, k001a
-
fotografie z volně přístupných zdrojů internetu
Vytisknout | Nahoru ^