15 Architektura a stavitelství baroka
Cíle kapitoly
-
Dozvíte se o rozdílech dynamického a klasicizujícího baroka
-
Osvěžíte si stručnou historii baroka
-
Seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami
-
Seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství baroka
Rychlý náhled do kapitoly
V této kapitole je důležitý rozdílný vývoj baroka dynamického a klasicizujícího, přidržení se antických principů v architektuře, ale bez důrazu na lidské měřítko, nesoulad mezi vnitřním a vnějším architektonickým prostorem.
čas potřebný ke studiu
Na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.
klíčová slova
Barokní gotika, česká placka, ilusivní, klasicizující, klenba pruská, klenba uzavřená, kostel, konkávní, konvexní, rokoko,
15.1 Časová osa
-
16.století * vznik a vývoj v Itálii
-
od 1620 do 1780 * naše území
-
Navazuje na renesanci, ale postupně se odlišuje a tvarově se rozdělil do dvou základních směrů :
-
Klasicizující barok – přímé dědictví renesance, ale ztráta lidského měřítka, bez dynamických prvků
-
Dynamický (iluzivní nebo radikální) barok (okolo 1625 v Itálii) – prostory složitého půdorysného tvaru, střídání konvexních a konkávních ploch
-
Rokoko – závěrečná fáze baroka
15.2 Historické souvislosti
(nabubřelý, nemotorný = barocco z portugalštiny )
Rozdělení Evropy na katolickou (protireformační) a evangelickou (reformační, protestantskou). Toto rozdělení mělo i dopad na dělení na rozdělení baroka na dynamický a klasicizující. Vznik absolutistických států, velké válečné konflikty (např. třicetiletá válka 1618-1648), rozšiřování kolonií, apod.
15.3 Druhy staveb
15.3.1 Náboženské stavby
-
rekonstrukce původně got. chrámů
-
nové kostely¨
-
poutní kostely
-
boží muka
-
kapličky
-
fary
-
kláštery
-
mariánské (morové) sloupy
15.3.2 Obytné stavby
-
Zámky (dispozice se postupně mění v podkovovitou s čestným dvorem)
-
Paláce
-
obytný dům (buď na gotickém půdorysu – bohatě dekorované fasády nebo dům šířkový – mansardová střecha, jeden až dva rizality, jeden až dva portály)
-
vily
-
letohrádky
-
belvedery
15.3.3 Městské stavby
-
Radnice
-
divadla (kukátkové)
-
knihovny
-
školy
-
hvězdárny
-
nemocnice
15.3.4 Zahrady
-
řešena na osu zámku
-
průhledy na drobné doplňkové stavby
-
oblíbená sala terrena
15.4 Charakteristické znaky
15.4.1 Rané baroko
směs renesančních a barokních prvků
15.4.2 Vrcholné baroko
dynamika stavby i arch. prvků, složité půdorysy (zvláštním směrem je barokní gotika – konstrukce a materiály barokní + gotické arch. prvky – Santini)
15.4.3 Pozdní baroko
větší zdobnost fasád a interiérů – ROKOKO
-
STĚNA
-
stěnový nosný systém
-
-
KLENBA
-
především uzavřené klenby a klenby na složitých oválných půdorysech, s bohatou štukovou výzdobou, často opatřena malbami
-
-
OKNA
-
obdélníková nebo se zaobleným nadpražím
-
trojúhelníkové nebo segmentové frontony zdobenými suprafenestrami,
-
kázulové okno
-
oválné okno
-
-
PORTÁL
-
nejvýraznější prvek stavby, vývoj od renesančního portálu k portálu bez přísných architektonických forem, výtvarně pojednanou
-
ostění plastické,
-
často vrcholí nikou pro sochu
-
-
FASÁDA
-
plochá, často zdobená sgrafitem
-
omítané a monumentální
-
vysoký řád
-
osovost
-
plastické křivky říms (později i nelogicky přerušovány)
-
-
STŘECHY
-
mansardová (dle arch. Fracoise Mansarta 1598-1666)
-
na věžích zvonová nebo cibulová
-
-
INTERIÉR
-
štuky, plastičnost arch. článků
-
barevnost, použití zlaté barvy
-
umělé mramory
-
15.5 Stavební materiál
15.5.1 Dřevo
-
Krovy
-
zavěšené klenby
-
šindel
15.5.2 Kámen
-
lomový (základy)
-
kamenné desky (obklady a podlahy – mramor pravý i umělý, břidlice na krytinu střech )
15.5.3 Hlína
-
cihly pálené
-
dlaždice
-
prejzy
-
potrubí pro vodovod
-
prefabrikované hlavice pro pilastry
-
ozdobné vázy a plastiky
-
kachlová kamna
15.5.4 Omítka
-
interiér i exteriér
-
štuková
-
malovaná
15.5.5 Kovy
-
železo (kleštiny krovů, táhla kleneb, konstrukce říms, tepané mříže)
-
měď (střešní krytina)
15.5.6 Pomocné hmoty
zlato, stříbro, sádra, asfalt, rákosí, proutí, tkaniny, kůže, perleť, smalt, sklo ve větších rozměrech
15.6 Konstrukce
15.6.1 Svislé nosné konstrukce
-
ZDIVO – stěnový systém, omítané a obkládané
-
SLOUPY – tvořily s archivoltou arkády do nádvoří atria – postupně se přestaly používat
15.6.2 Vodorovné nosné konstrukce
-
KLENBY – většinou uzavřené, ale plošší renesančních
-
česká placka nízká
-
pruská klenba
-
klášterní klenba
-
necková klenba
-
zrcadlová klenba
-
valená klenba s pasy nebo bez nich, též s lunetami
-
kupole
-
dřevěné zavěšené klenby
-
-
STROPY PLOCHÉ – dřevěné nosné trámy
Důležité!
-
Pozorně nastudujte tvary barokních uzavřených kleneb !
15.6.3 Šikmé nosné konstrukce
-
Krovy
-
Hambálkové
-
Mansardové tvary
-
15.7 Teorie
-
NAVRHOVÁNÍ STAVEB z renesančních a antických zkušeností, stavební plány: půdorysy, řezy, pohledy, perspektivy, modely
-
Zdokonalení a rozvoj řemesel
-
Stavební inženýrství
-
Stavovské technické učiliště v Praze (1707)
15.8 Urbanismus
-
Městské kompozice s uplatněním dominant
-
Zapojení terénu do kompozice městských částí
-
Rozšiřování a prorážení nových ulic
15.9 Významné stavby (některé)
-
Palác Barberini v Římě (1625 -1633) – Carlo Maderna, od 1629 střední část stavěl Bernini (obr.ba001)
- Kostely S.Maria in Montesanto (1678) a S.Maria dei Miracoli (1681) na Piazza del Popolo v Římě – Carlo Rainaldi a Carlo Fontana (obr.ba003)
- Sant Andrea al Quirinale (1658-1678) – Gian Lorenzo Bernini a Domenico de´Rossi (obr.ba004, ba004a)
k zamyšlení
Seznamte se blíže s tvorbou Francesca Borrominiho!
- Náměstí sv. Petra v Římě (od 1656) – Gian Lorenzo Bernini (obr.ba006)
- San Lorenzo v Turínu (1666-80) – Quarino Quarini (obr.ba007)
- Palazzo Carignano v Turínu (od 1679) – Quarino Quarini (obr.ba008)
- Superga u Turína (1717-31) – Filippo Juvara (obr.ba009)
- Kostel St. Gervais – St. Protais v Paříži (od 1616-21) – Salomon de Brosse (obr.ba010, ba010a)
- Kostel Saint-Louis-des-Invalides v Paříži (1676-1708) – Libéral Bruant a Jules Hardouin Mansart (obr.ba011)
- Chrám sv. Pavla v Londýně (1675-1710) – Christopher Wren,výška katedrály je 108 m (obr.ba012, ba012a, ba012b)
- Valdštejnský palác v Praze (1623-1630) – Andreo Spezza (obr.ba013)
- Černínský palác (1669-1672) – Francesco Caratti (obr.ba014)
- Chrám sv. Mikuláše na Malé straně – K.I.Diezenhofer, K.Diezenhofer (obr.ba015)
- Chrám sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí (1732-37) – K.I.Diezenhofer (obr.ba016)
- Kaple sv. Jana Nepomuckého v Zelené Hoře (1719-22) – Jan Blažej Santini Aichl (obr.ba017)
k zamyšlení
Seznamte se blíže s fenoménem Santiniho tvorby!
-
Karlskirche (kostel sv. Karla Boromejského) (1716-1725) – Johan Bernard Fischer von Erlach (obr.ba018)
- Velehrad – Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje (raně barokní přestavba 1629-35, souč. stav přelom 17.-18.stol.) (obr.ba019, ba019a)
- Zámek Buchlovice (přelom 17.a 18.stol.) asi Carol Fontana – typ italské venkovské vily – ( obr.ba020, ba020a)
samostatný úkol
-
Nakreslete si půdorys náměstí před chrámem sv. Petra v Římě!
-
Nakreslete si půdorys kaple sv. Jana Nepomuckého v Zelené Hoře!
-
Nakreslete si schémata typicky barokních kleneb!
-
Nakreslete si schémata barokních oken!
-
Nakreslete si typický barokní portál!
shrnutí kapitoly
Dozvěděli jste se o rozdílech dynamického a klasicizujícího baroka. Osvěžili jste si stručnou historii baroka. Seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. Seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství baroka
KRESBY A FOTOGRAFIE:
-
fotografie autor: ba005a, ba010, ba010a, ba012a, ba014, ba015a, ba016, ba019, ba 019a, ba020, ba020a
-
fotografie Kateřina Telnarová: ba012a, ba012b,
-
fotografie z volně přístupných zdrojů internetu
http://en.wikipedie.org , http://fr.wikipedie.org , http://de.wikipedie.org , http://chestofbook.com , http://romanes.com , http://architektur.relig.free.fr , www.pbase.com , www.eupedia.com , www.tesoridiroma.net , www.digifotomag.cz , www.romeartlover.it , www.hrady.cz
Vytisknout | Nahoru ^