14 Architektura a stavitelství renesance
Cíle kapitoly
-
Dozvíte se o návratu lidského měřítka do renesanční architektury
-
Osvěžíte si stručnou historii renesance
-
Seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami
-
Seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství renesance
Rychlý náhled do kapitoly
V této kapitole je důležitý návrat k antickým principům architektury, tvorba staveb s lidským měřítkem, zásada uzavřeného a jasně definovaného vnitřního prostoru.
čas potřebný ke studiu
Na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.
klíčová slova
Humanismus, česká renesance, kupole, klenba uzavřená, lidské měřítko, obroda,
14.1 Časová osa
-
15. – 16.století * vznik a vývoj v Itálii
-
od 1492 do 1620 * naše území
14.2 Historické souvislosti
(obrození * nový rozkvět)
Obroda antického umění (Vasari poprvé použil pojem renesance ve slovním spojení „rinscita dell arte antica“), ve stavitelství linie horizontální, prostor architektonicky ohraničený s lidskými měřítky (mírou všech věcí je člověk), antická pravidla však nejsou dogma – individualismus, širší světonázor. Nastává období humanismu - filosoficko-etické stanovisko - ústřední místo přisuzováno člověku, jeho důstojnosti, blahu, jeho potřebám a zájmům
V renesančním humanismu byl proti křesťanskému asketismu a sebeodříkání zdůrazněn člověk jako plnokrevná bytost žijící všemi smysly; znovuzrození člověka z ducha antiky.
Silný rozvoj řemesel a vznik manufaktur, námořní objevy, rozšiřování mezinárodního obchodu a peněžnictví, vynález knihtisku. Rozkol mezi církví katolickou a protestantskou.
Střediskem rozvoje renesance se stává finančně mocná Florencie (po roce 1400), tam také byla Brunelleschim postavena první renesanční stavba Špitál neviňátek (Ospedale degli innocenti) v roce 1419.
První sloh, který se uplatnil v Americe
14.3 Druhy staveb
14.3.1 Náboženské stavby
-
chrámy (centrální i bazilikální)
-
kostely
-
oratoria
-
kaple
14.3.2 Obytné stavby
-
Zámky
-
paláce (přehledná dispozice, symetrické řešení)
-
obytný dům (na původní gotické parcelaci)
14.3.3 Městské stavby
-
Radnice
-
Masné krámy
14.3.4 Zahrady
-
plošný geometrický rozvrh
-
drobné doplňkové stavby
14.4 Charakteristické znaky
-
ANTICKÉ STAVEBNÍ ŘÁDY
-
ARKÁDOVÉ OCHOZY
-
STĚNA
-
stěnový nosný systém, horizontální členění, sokl, římsa,
-
omítky
-
-
KLENBA
-
hlavně uzavřené klenby
-
-
KUPOLE
-
Významný renesanční konstrukční prvek (Santa Maria del Fjore ve Florencii od Brunelleschiho – průměr cca 42 m – dvojité opláštění)
-
-
OKNA
-
Sdružená s rovným nadpražím
-
nadokenní římsa
-
profilované ostění a parapet
-
-
PORTÁL
-
nadpraží ve tvaru architrávu nebo archivolty (i kombinace)
-
po stranách pilastry
-
-
FASÁDA
-
plochá, často zdobená sgrafitem
-
přízemí často bosováno
-
výrazné štíty (volutové, obloučkové, „táborské“)
-
atiky (atikové patro)
-
Pojem „česká renesance“ – přestavba původně gotických domů
-
-
DETAILY
-
arkatura inspirována antickými řády
-
lunetové římsy
-
antické motivy na konzolách
-
balustrády
-
ornamenty (rollwerk, beschlagwerk, kartuš, feston, girlanda)
-
k zamyšlení
Zamyslete se nad příčinou vzniku „české renesance“ nad příklady náměstí v Telči a ve Slavonicích!
14.5 Stavební materiál
14.5.1 Dřevo
- Krovy
- trámové kazetové stropy
- zavěšené klenby
- pilotové základy
- konzoly říms
14.5.2 Kámen
-
lomový (základy, smíšené zdivo)
-
opracovaný (stěny, pilíře, sloupy, klenby, konzoly)
-
kamenné obklady (bosované, schodiště, zábradlí)
-
leštěný kámen (vnitřní obklady, podlahy)
14.5.3 Hlína
-
cihly pálené (režné zdivo i v kombinaci s kamenným
-
zdivem na nárožích a ostěních)
-
tvárnice (klenby, římsy, konzoly, ostění)
-
pálená střešní taška
14.5.4 Omítka
-
interiér i exteriér
-
dvě až tři vrstvy různých barev(sgrafito)
14.5.5 Kovy
-
železo (kleštiny krovů, táhla kleneb, konstrukce říms, tepané mříže)
-
měď (střešní krytina)
14.5.6 Pomocné hmoty
zlato, stříbro, sádra, asfalt, rákosí, proutí, tkaniny, kůže, perleť, smalt, sklo
14.6 Konstrukce
14.6.1 Svislé nosné konstrukce
-
ZDIVO – stěnový systém, omítané a obkládané
-
SLOUPY – oddělovaly jednotlivé lodě nebo tvořily s archivoltou arkády do nádvoří atria
-
14.6.2 Vodorovné nosné konstrukce
-
KLENBY – většinou uzavřené:
-
KUPOLE
-
KUPOLE nad polygonem
-
KUPOLE melounová
-
VALENÁ klenba
-
VALENÁ klenba s lunetami
-
KLÁŠTERNÍ klenba
-
ČESKÁ klenba (česká placka)
-
NECKOVITÁ klenba
-
ZRCADLOVÁ klenba
-
ZAVĚŠENÁ klenba dřevěná
-
-
STROPY PLOCHÉ – dřevěné nosné trámy s kazetovými výplněmi
Důležité!
-
Pozorně prostudujte konstrukci Brunelleschiho kupole Dómu Santa Maria del Fiore ve Florencii !
14.7 Teorie
-
empirie, stavební plány : půdorysy, řezy, pohledy
-
Leon Battista Alberti (1404 – 1472) - Deset knih o architektuře
-
Giacomo Barozzi da Vignola (1507 – 1573) - Pravidla pěti řádů
-
Andrea Palladio (1508 – 1580) - Čtyři knihy o architektuře
k zamyšlení
Seznamte se s obsahem knihy L.B.Albertiho!
14.8 Urbanismus
-
Centrální dispozice v ideích renesančních měst, znovuoživení římského pravoúhlého systému cardo a decumanus (město Palma Nuova z 1593, město Vitry-le-Francois)
-
Městský prostor byl chápán jako prostor vnitřní – viz Kapitolské náměstí v Římě od Michalangela nebo náměstí San Marco v Benátkách od Sasovina.
-
Opevnění měst již podle renesančních pravidel (S.Vauban)
-
Snaha o změnu původně gotického úzkého průčelí na šířkovou dispozici a tím změnit charakter uličních front. U „české renesance“ ponechání úzkých parcel, ale nahrazení gotických štítů renesančními (Telč, Slavonie, aj.)
-
V našich zemích se šíří teoretické práce Sebastiana Serlia a Vrademana de Vriese.
14.9 Významné stavby (některé)
-
Nalezinec ve Florencii („Špitál neviňátek“) – (1419-1424) – první renesanční stavba vůbec – Filippo Brunelleschi (*1377 +1446 ) (obr.re001)
- Dóm Santa Maria del Fiore ve Florencii. Stavbu zahájil Arnoldi di Gambio 1296 na místě původního kostela Santa reparáty, v 1332 převzal práce Giott di Bonde – navrhl pouze samostatně stojící zvonici. Od roku 1357 převzal stavbu Francesco Talenti a stavbu výrazně změnil. Na realizaci kupole vyhrál konkurz Filippo Brunelleschi a v letech1420-1434 dvouplášťovou osmibokou kupoli postavil – zázrak stavební techniky (rozpětí 41,97 m). (obr.re002, re002a, re002b)
- Kostel San Lorenzo ve Florencii (1421-1440), Filippo Brunelleschi (obr.re003)
- Kostel San Spirito (1434-1482), Filippo Brunelleschi (obr.re004a, re004b)
- Palác Medici-Riccardi ve Florencii(dokončen 1460), Filippo Brunelleschi – Michelozzo (obr.re005)
- Tempio Malatestiano (San Francesco) v Rimini (cca1450), Leon Batista Alberti (*1404 + 1472) (obr.re006)
- Palác Cancelleria v Římě (cca 1485), některý z žáků Albertiho (obr.re007, re007a)
- Kostel Santa Maria della Consolazione v Todi (poč.16.stol.), návrh Bramanta nebo Antonia di Sangallo, stavěl Cola di Mateuccio z Caparoly (obr.re008, re008a, re008b)
- Chrám Sv.Petra v Římě, Bramante (do 1514), Raffael, de Sangallo (do 1520), Michelangelo (1547-1564), Vignola (1564-1573), Maderna(1602-1629), Bernini(1629) – kupole od Michelangela má vnitřní průměr 42,56 m, výška v kupoli je 136,57 m, výška střední lodě je 46,2 m (obr.re009, re009a-Bramante, re009b-Raphael, re009c-Michallengello, re009d-Maderna, re009e)
- Il Gesú v Římě (1568-1584), Giacomo Barozzi da Vignola (1568) – dokončil Giacomo della Porta (1584) (obr.re010)
- Palác Farnese v Římě (od 1546), Antonio da Sangallo ml. (obr.re011)
- Villa Farnese v Caprarole (1547-1559), Giacomo Barozzi da Vignola (*1507 + 1573) (obr.re012)
- Knihovna Marciany v Benátkách (1532-54), Jacopo Sansovino (*1486+ 1570) (obr.re013)
- Villa Rotonda (od1566), Andrea Palladio (*1508+ 1580) (obr.re014, re014a, re014b, re014c)
- Klášter Escorial (1563-1584), Juan Bautista de Toledo – dokončil Juan de Herrera (obr.re015)
- Zámek Azay-le-Rideau (1518-1524) financoval GillesBerthelot – ministr financí Františka I. (obr.re016)
- Zámek v Chenonceaux (1513-1560), zvaný i Zámek šesti žen, (obr.re017)
- Zámek v Fontainebleau (1528-1634) (obr.re018)
- Kostel Saint Michel v Dijonu (1535-1550) (obr.re019)
- Palác Assézat v Toulouse (1555), Nicolas Bachelier (1487-1556) (obr.re020)
- Královský letohrádek (Belveder) v Praze (villa suburbana) (1538-65), Paollo della Stella,nejautentičtější neitalská renesance (obr.re021)
- Letohrádek Hvězda (1555-56) dle návrhu Ferdinanda I. (obr.re022)
- Zámek Bučovice – italská pozdně renesanční stavba typu „palazzo in fortezza“, (1575-83) Jacopo Strada (obr.re023)
- Radnice v Brémách (1405-1408) (obr.re024)
- Wawel v Krakově (renesanční přestavba od 1507-1536 pod vedením Františka z Florencie a Bartolommea Berreciega) (obr.re025, re025a)
- Radnice v Antverpách (do 1565) – Cornelis Floris de Vriendt (obr.re026)
- Zámek v Jindřichově Hradci – v první polovině 16.stol. přestavba do renesanční podoby (A.Ericer, B.Maggi) (obr.re027, re027a)
samostatný úkol
-
Nakreslete si půdorys renesančního paláce nebo zámku!
-
Nakreslete si schémata typicky renesančních kleneb!
-
Nakreslete si schéma renesanční kupole v řezu!
-
Nakreslete si typický renesanční portál!
shrnutí kapitoly
Dozvěděli jste se o návratu lidského měřítka do renesanční architektury. Osvěžili jste si stručnou historii renesance. Seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. Seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství renesance
KRESBY A FOTOGRAFIE:
-
fotografu autor: re009, re009e, re027a
-
fotografie z volně přístupných zdrojů internetu
www.romaoltrelemura.it , http://en.wikipedie.org , http://fr.wikipedie.org , http://de.wikipedie.org , www.mlahanas.de , http://chestofbook.com , http://static.panoramio.com , http://romanes.com , http://architektur.relig.free.fr , www.jorgetutor.com , www.eupedia.com www.visualtravelguide.org , www.digifotomag.cz , www.czecot.com , www.hrady.cz www.javurkova.com , , www.arch.mcgill.ca , http://rubens.anu.edu.au
Vytisknout | Nahoru ^