1. Architektura a stavitelství
RYCHLÝ NÁHLED DO KAPITOLY
Kapitola objasňuje zásadní pojmy obsažené v názvu předmětu a vytváří tak předpoklad pro správný přístup k následnému studiu. Dále je formulován a objasňován obor architektura v souvislosti s oborem stavitelství.
Cíle kapitoly
- Pochopíte smysl a význam objasňovaných pojmů.
- Naučíte se je definovat na konkrétních příkladech.
- Zvládnete jejich praktické používání.
ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU
Ke zvládnutí kapitoly včetně testu a korespondenčních úkolů je nutné počítat s časovým rozmezím od 180 do 240 minut.
KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY
Teorie, teorie architektury, estetika, stavitelství, architektura, estetika stavební.
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni s poměrně širokou otázkou architektonického navrhování z pohledu teoretického základu estetiky a architektury, architektonické psychologie, sociologie bydlení, profesionálního kontaktu s klientem a dále různých forem prezentace práce architekta. Všechny tyto aspekty jsou nesmírně důležité pro úspěšnou práci architektů a jsou podávány takovým způsobem, aby posluchače navedly na cestu permanentního samostudia, bez něhož je tato kreativní práce nemyslitelná. Funkční a esteticky hodnotný architektonický návrh se totiž nemůže opírat pouze o aktuální trendy v tomto oboru, ale také o široké povědomí sociologických a společenských poměrů konkrétní společnosti a společenské skupiny klienta.
Obrázek 1-1: La Coruňa, Španělsko
Obrázek 1-2: La Coruňa, Španělsko
Do osnovy prvních přednášek byly zařazeny odborné pojmy, jejichž znalost, porozumění a především schopnost užívání je zcela nepostradatelná. Takto je vytvořen dostatečný prostor pro procvičování jejich aplikace v rámci návrhů na seminářích a vyučovacích hodinách. Schopnost formulovat myšlenky odborným jazykem vypovídá o profesionální způsobilosti projektanta a má značný vliv na celkový dojem na klienta.
Pro tento účel byly vybrány jen nejnutnější pojmy, jejichž znalost je naprosto nezbytná, a je tedy nutné pokračovat v samostatném studiu především doporučené literatury.
Úvodem byly vybrány dva citáty významných světových architektů a teoretiků architektury, které velmi výstižně pojednávají o možném pojetí architektury.
Berlage H.P.: Grundlagen und Entwikklung der Architektur (1908)
(Berlage Hendrik Petrus (1856 - 1934) - Nizozemský architekt a teoretik. Nejvýznamnější dílo: Burza v Amsterdamu, podstatně ovlivnil nizozemský urbanismus.)
„Architekt vidí nastupovat zkázu architektury od okamžiku, kdy vstoupila do okruhu tzv. “volného umění”, ovládaného heslem: umění nemá co činiti se zákony. Požaduje mimo jiné, aby architekt vyhověl všem složitým požadavkům služby a hygienických předpisů při každé stavbě, jež dnes ukládá úkoly daleko těžší a spletitější.“
“Umění stavitelské spočívá v tom, vytvářet prostory, nikoli navrhovat fasády.”
Wright F.L. (1908)
((1867 - 1959) - Americký architekt a teoretik architektury, představitel organické architektury, Willits House v High Land Park u Chicaga, Robie House v Chicagu, Kaufmann House v Connelsville v Pensylvánii, kostel unitářů v Oak Park v Chicagu, Guggenheimovo muzeum v New Yorku.)
“Vyžaduji od stavebního díla totéž, co od člověka, totiž, aby bylo čestné, vnitřně pravdivé a tuto základní vlastnost chci mít spojenu s půvabem a oduševněním.”
Obrázek 1-3: Berlage Hendrik Petrus
Obrázek 1-4: Wright Frank Lloyd
1.1 Teorie architektury
Na úvod považujeme za nutné objasnit si základní pojmy z názvu předmětu. Nejdříve tedy co si lze představit pod pojmem teorie architektury. Pro srozumitelnost jsme uvedli dvě definice z odborných publikací, abychom na ně mohli navázat a rozvést je srozumitelnou formou. Pak bude jistě možné hledat souvislosti s daným oborem.
Kolektiv: Všeobecná encyklopedie, díl 8, Diderot, Praha, 1999
Teorie
„Myšlenkově uspokojivý celkový výklad příčin a souvislostí jevů určité oblasti, který lze ověřovat nebo vyvracet zkušeností. Základní kámen vědeckého poznání. Viz též hypotéza.“
Štursa J., Benešová M.: Teorie a estetika architektury, ČVUT v Praze, 1983
Teorie architektury
„Obsahem teorie architektury je v nejširším pojetí definice zákonitostí vzniku, vývoje a působení architektury. Vzhledem k mnohostranným vazbám architektury na život společnosti i jedince jde přitom o zákonitosti vztahů architektury k životním pochodům, hospodářství, technice, kultuře, vědě a umění, ideologií a politice.“
S vývojem stavitelství a architektury byly po mnoho století hledány a nacházeny optimální architektonické formy, které by spoluvytvářely fungující prostředí sloužící člověku. Souběžně s vývojem stavebních konstrukcí, materiálů, společnosti a dalších otázek se měnily požadavky na stavby. V rámci vývoje nových stavebních forem bylo využíváno stávajících poznatků a zkušeností a na jejich základech byly vyvíjeny ty nové. Četné analýzy staveb v průběhu dějin však ukázaly, že mnohé souvislosti jsou platné stále a staly se tak podkladem pro teorii architektury. Tyto ověřené souvislosti budou prezentovány takovou formou, aby posluchač pochopil jejich smysl a dovedl je aplikovat na architekturu soudobou.
1.2 Estetika architektury
Estetika - Nauka o estetičnu
Kolektiv: Všeobecná encyklopedie, díl 8, Diderot, Praha, 1999
(Estetično - základní kategorie estetiky vztahující se k lidské schopnosti poznávat, tvořit a hodnotit z hlediska vnímání krásy, ošklivosti, harmonie apod. Estetično v sobě zahrnuje jak kladný, tak i záporný prvek esteticky vnímané reality. Pojem = krása = koresponduje pouze s kladnou hodnotou estetična.)
„Souhrnný pojem pro vědu o estetické činnosti člověka, který vnímá formuje a hodnotí svět z hlediska vzájemného poměru krásy, ošklivosti a dalších estetických kategorií. Původně filozofická disciplína, postupně se vyvíjející v samostatnou vědu. Prolíná se s teorií umění, avšak není s ní totožná, neboť se zabývá i mimouměleckými oblastmi estetična.„
Obrázek 1-7: Frankfurt, Staré a nové ... krása a krása
Estetiku jako filozofickou disciplínu (vědu o kráse) založil A.G.Baumgarten (1714 - 1762), některé estetické pojmy a teorie však byly formulovány již v antice (=extáze, =harmonie, =katarze, =symetrie aj.).
Platón vysoce hodnotil krásu, která je smyslovým zjevením ideje dobra.
Obrázek 1-8: Platón
Obrázek 1-9: Aristotelés
Aristotelés se zaměřil zejména na zkoumání umění samého a důkladně rozpracoval teorii nápodoby.
Na počátku středověku Augustinus přejímal princip jednoty v rozmanitosti a učil, že všechna krása pochází od Boha.
Aktivní roli subjektu v estetickém soudu zkoumal I.Kant.
Obrázek 1-10: Immanuel Kant
Obrázek 1-11: Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Hegel definoval estetiku jako „filozofii umění“, smyslová krása je pro něj projevením absolutní ideje, v umění se člověk pozvedá k absolutnu.
V 19. a 20. stol. vznikaly estetické proudy kladoucí důraz na iracionální aspekty estetického vnímání a tvorby (A.Bergson, B.Croce, W.Dilthey) i školy zaměření pozitivistického.
Psychologická estetika klade důraz na introspekci a analýzu prožitku umělců (S. Freud aj.), sociologickou estetiku představuje např. H.Taine a M.J.Guyau. Značného vlivu nabývá škola fenomenologická (M.Geiger, R.Ingarden). Srovnávací estetika zkoumá vztahy mezi jednotlivými druhy umění, strukturální estetika zkoumá jeho formy a struktury.
Obrázek 1-12: Turín, Umělecké dílo a architektura
Dále se by bylo vhodné více si objasnit co se vlastně rozumí pod estetikou stavební a estetikou architektury. Pro tento účel bychom si měli definovat pojem stavitelství a pojem architektura. Je někdy poněkud obtížné je rozlišovat a porozumět jim, protože se navzájem ovlivňují a hranice mezi nimi může být nepřesná.
Kolektiv: Všeobecná encyklopedie, díl 1, Diderot, Praha, 1999
Architektura
„V užším smyslu stavitelské umění vytvářející díla, která svým tvarem, prostorem aj. odpovídají praktickému účelu i ideovým dobovým požadavkům, popř. i jednotlivá stavba jevící architektonický záměr. V nejširším současném pojetí utváření celého životního prostředí uměleckými prostředky v návaznosti na dostupné vědecké poznatky.“
Kolektiv: Encyklopedie světové architektury, Baset, Praha, 2003
Architektura
V užším pojetí umění stavět; vrcholná forma stavitelství, jejímž hlavním výrazovým prostředkem je architektonický prostor.
V širším pojetí souhrn stavitelského umění (tedy architektury v užším slova smyslu a stavitelské techniky); jednotné dílo jak architekta, tak stavitele (stavebního inženýra).
V nejobecnějším pojetí utváření celého životního prostředí uměleckými prostředky v návaznosti na dostupnou techniku a vědecké poznatky.
Obrázek 1-13: Norsko, Stavitelství jež dospělo k architektuře
Na obrázku si můžeme objasnit, jak stavitelství plynule přechází v architekturu. Lidové historické stavby ve všech koutech světa byly realizovány především za účelem sloužit požadavkům stavitelů. Jistě u významnějších staveb se rovněž očekával estetický účinek. U běžných staveb byla krása spíše podružná a přesto v lidové architektuře nenajdeme zpravidla stavby ošklivé. Tradice a plynulý vývoj společnosti spolu s řemeslnou zručností stavitelů nedovolil opakování chyb a nezdařených experimentů.
Teyssler – Kotyška: Technický slovník naučný, díl IV, Nakladatelé Borský a Šulc, Praha XII, 1929
Estetika stavební - nauka o kráse a umění ve stavitelství.
„Hledá zákonitosti krásných staveb, jež vyšší měrou vzbuzují v umělecky vytříbeném současníku libost, uspokojení, uvolnění a náladu. Při tom snaží se redukovati složitý dojem stavby na zákonité spolupůsobení jednodušších prvků, jež nelze často definovati, nýbrž toliko na ně poukázati, jejich vlastnosti vyčísti a přesně popsati, např.: soulad pohledový, harmoničnost, dojem ukončeného celku, charakter odpovídající okolí, princip přehledné členitosti, jasné, souladné a rytmické uspořádaní hmot podle vnitřních prostorů, barevnost, nálada vlastní celku a m.j. K důležitým podmínkám krásy patří i pocit bezpečnosti, účelnost řešení půdorysného, vhodné použití a uplatnění stavebního materiálu, dokonalost a účelnost konstrukce aj. Z pouček estetiky stavební odvozuje praktické důsledky nauka o stavební kompozici. Pravidla estetiky stavební nejsou ztrnulá beze vší výjimky pro tvořícího architekta, jsou to poznatky relativní, mění se s vkusem doby i novými metodami stavebními, ale v běžné praxi určují směrnice (krajní účelnost, technickou dokonalost, jednotnost prostorového řešení, žádné detaily, barevnost), jež slouží dobře k vyvarování hrubých chyb.“
Obrázek 1-14: Norsko, Dokonalá harmonie prostoru
Samostatný úkol 1
V několika větách pohovoř o politickém, společenském, ideologickém a kulturním poslání Kulturního domu v Porubě. Srovnej původní společenský záměr a jeho současnou situaci.
Obrázek 1-15: Kulturní dům v Porubě
Obrázek 1-16: Kulturní dům v Porubě
Řešení
Kulturní domy v období socialismu plnily několik funkcí a jejich architektura měla vypovídat nejen o poslání stavby. Stejně jako měly sloužit společenskému a kulturnímu setkávání obyvatel, měly demonstrovat ideologické a politické ambice vládnoucí dělnické strany. Zejména tomuto účelu byla podřízena jejich architektonická forma. Objekty pocházející z padesátých let jsou zpravidla postaveny ve stylu socialistického realizmu, tedy směru přicházejícího z tehdejšího Sovětského svazu. Budovy mají klasicistní případně neorenesanční charakter, který svou souměrností a monumentalitou podtrhuje význam stavby. Na fasádě jsou velmi často umístěna sochařská díla znázorňující dělnickou třídu.
Samostatný úkol 2
Na obrázcích vidíte interiér Vikingského muzea v Roskilde v Dánsku. Popište způsoby a formy řešení architektonického prostoru a celkovou koncepci řešení, tak jak ji zřejmě autor zamýšlel. Úkol musí být řešen formou souvislého čtivého textu.
Obrázek 1-17: Vikingské muzeum v Roskilde, Dánsko
Obrázek 1-18: Vikingské muzeum v Roskilde, Dánsko
Řešení
Koncepce muzea vychází z kultury Vikingů, jako světoznámých cestovatelů a mořeplavců. Jejich život byl pevně spjat s mořem a také historické předměty a artefakty, které jsou prezentovány souvisejí s mořem a životem u něj a na něm. Muzeum je tedy situováno na mořské pobřeží a celá jedna prosklená stěna umožňuje volný výhled na moře, který naznačuje původní prostor. Rovněž hlavní prostor muzea je dimenzován tak, aby pokud možno neomezoval iluzi volného pohyb směrem k moři. V těchto prostorách jsou situovány originální lodě, které nejlépe charakterizují Vikingy. Důležitá byla také volba stavebních materiálů, které musí mít soudobé konstrukční vlastnosti a přitom vytvářet harmonickou kompozici s vystavenými exponáty. Architekti zvolili tedy pohledový beton, dřevo, ocel a sklo, jako materiály vycházející z historie.
Korespondenční úkol 1-1
Napište komentář k obrázku radnice v Telči (podobně jako v samostatném úkole 1) a vyhodnoťte tak tento objekt v souvislostech uvedených v definici teorie architektury. Je důležité, aby byl úkol vypracován formou souvislého textu.
Korespondenční úkol 1-2
Vyhledejte v literatuře či v jiných zdrojích zmínku o teorii architektury. Citujte tento zdroj a uveď jeho identifikaci (kde bylo čerpáno a popiš dle ČSN). Následně vysvětlete jak jste textu porozuměli a co z něj vyplývá.
Korespondenční úkol 1-3
Vyhledejte informace o filozofech, kteří byli zmiňováni a napište krátkou (2x A4 text, obrázky mohou být navíc) rešerši o jejich životě a díle a proveďte jejich výstižné srovnání.
Korespondenční úkol 1-4
Sluňákov – centrum ekologických aktivit města Olomouce je velmi zajímavá stavba o níž snadno naleznete informace. V tomto úkole si prohlédněte fotografie interiéru přednáškového sálu a charakterizujte tento prostor podobně, jako bylo provedeno v samostatném úkolu 2.
Obrázek 1-20: Sluňákov u Olomouce, přednáškový sál
Obrázek 1-21: Sluňákov u Olomouce, přednáškový sál
Obrázek 1-22: Sluňákov u Olomouce, přednáškový sál
Obrázek 1-23: Sluňákov u Olomouce, přednáškový sál
Korespondenční úkol 1-5
Najděte zajímavý prostor a vyhodnoťte jej podobným způsobem jako v samostatném úkole 2 a korespondenčním úkole 4. Podklady mohou být vaše a také mohou být použity informace z internetu. Důležitá je vhodná volba prostoru a její výstižná interpretace. Pokuste se rozepsat čtivou formou.
Test
1. V čem vidí Berlage umění stavitelské?
- v navrhování prostoru
- v navrhování fasád
- v navrhování dispozic
2. Estetika je nauka o ...
- prostoru
- estetičnu
- ošklivosti
3. Architektura je vrcholná forma ...
- stavitelství
- řemesla
- umění
4. Hlavním výrazovým prostředkem architektury je ...
- barva
- architektonický prostor
- konstrukce
5. Pravidla stavební estetiky nejsou ...
- flexibilní
- ztrnulá
- významná
Shrnutí kapitoly
Nyní se již orientujete v základních pojmech tohoto předmětu a umíte je používat. Jste také schopni si udělat představu o čem zřejmě budou další kapitoly a jakou formou budeme pracovat. Každá kapitola bude koncipována tak, aby jste na její závěr byli schopni samostatně a bez zaváhání aplikovat své nové znalosti.
Doplňující zdroje
- Teyssler, V., Kotyška, V.: Technický slovník naučný, díl IV, Nakladatelé Borský a Šulc, Praha XII, 1929
- Štursa, J., Benešová, M.: Teorie a estetika architektury, ČVUT v Praze, 1983
- Kolektiv: Všeobecná encyklopedie, díl 1, Diderot, Praha, 1999
- Kolektiv: Encyklopedie světové architektury, Baset, Praha, 2003
Vytisknout | Nahoru ↑