9 Knihovní prvky, řez, pohledy
rychlý náhled do kapitoly 9
V deváté kapitole proberete nastavení použití dalších nástrojů při projektování. Budete seznámení s dalšími knihovními prvky, okna a dveře jste již probrali v minulých kapitolách. Proberete automatické generování výkresů virtuální budovy a to pohledů a řezů. Blíže se seznámíte i s anotačními nástroji a triky pro finální úpravy projektové dokumentace. Pochopitelně to vše při práci na projektu rozpracovaného rodinného domku RDp. A pochopitelně žádné doprovodné obrázky a žádná nápověda.
CÍLE KAPITOLY 9
1. Budete umět nastavit Nástroj Objekt a prakticky ho používat pro technické zařízení stavby
2. Seznámíte se s Nástrojem Lampa a jeho použitím pro pro vizualizaci
3. Budete umět nastavit a použít Nástroj Řez, jak pro řezy, tak pro pohledy
4. Naučíte se využívat Paletky Pohledy a Paletky Oblíbené nastavení
5. Naučíte se používat anotační nástroje: Text, Popis, Kóta a Místnost (Zóna)
6. Naučíte se pěkný trik pro finální úpravy výkresů
7. Návyky v používáni myši a základních tlačítek klávesnice již budete mít skoro v krvi
DOPORUČENÍ
Před započetím práce si znovu prohlédněte skicu rodinného domku a garáže a soustřeďte svou pozornost na zařizovací předměty, popisy a kótování.
Občas proveďte uložení rozpracované práce – klávesová zkratka Ctrl+S.
ČASOVÁ NÁROČNOST
Na seznámení s Nástrojem Objekt budete potřebovat 20 minut a 15 minut věnujte Nástroji Lampa. Zóny zvládnete za 20 minut a Nástroj řez rovněž. Kótování vám spotřebuje dalších 15 minut, Pohledům a Oblíbeným nastavením věnujte minut 20. Anotační nástroje a finální úpravy vám spotřebují 20 minut. Pro vypracování sedmi úkolů budete potřebovat cca 40 minut. Celkový čas potřebný ke zvládnutí této kapitoly cca 190 minut.
9.1 OTEVŘENÍ SOUBORU RDp
Otevřete ArchiCAD standardně.
9.2 NÁSTROJ OBJEKT
9.2.1 NASTAVENÍ OBJEKTU
Nejdříve osadíte WC. Označte v Nástrojové paletce Nástroj Objekt, v Info paletce otevřete Dialogové okno nastavení nástroje. V dialogu Implicitní nastavení objektů vyhledejte Technické zařízení budov 11 – Sanita 11 - objekt WC s nádržkou 02 11. Nastavte základní parametry, pak Atributy půdorysu a řezu, u Atributů modelu zaškrtněte Použít materiály objektu a u Atributů seznamu nezapomenout ID: Sanita-001. Zkontrolujte vrstvu Sanita a potvrďte nastavení OK.
9.2.2 VLOŽENÍ OBJEKTU
Zvětšete si pomocí nástroje Zvětšit pohled na prostor WC tak, aby se vám dobře pracovalo. Umístěte Uživatelský počátek na levý horní roh místnosti WC v 1.NP. Osaďte WC: kurzor umístěte na vnitřní hranu pravé obvodové zdi WC až se změní kurzor na mercedes tenký a v Souřadnicovém rámečku za X bude 0, Y zadáte -450 a Enter. WC je na svém místě. Symbol WC překrývá parapet okna. Označte objekt WC – kurzor na Kotvící bod, změna na fajfka tenká, zmáčknout Shift a 1xklik. V menu Úpravy – Pořadí kreslení – Přenést dozadu. Parapet se opět dostal přes objekt.
9.2.3 OPERACE S OBJEKTY
Označte objekt WC - – kurzor na Kotvící bod, změna na fajfka tenká, zmáčknout Shift a 1xklik. WC je označeno. V menu Úpravy nebo ve Zkráceném menu ( 1xklik pravým tlačítkem na plochu) můžete vybrat operaci, kterou potřebujete. Operace se provádějí stejně jako s ostatními nástroji ArchiCADu. Vyzkoušejte si je a pak se vraťte do stavu před operacemi.
ZAPAMATUJTE SI
S označeným objektem lze provádět v menu Úpravy operace: Přesunout, Rotovat, Zrcadlit, Přesunout kopii, Rotovat kopii, Zrcadlit kopii, Zvednout, Násobit, Ořezat střechou! V menu Nástroje i operace Rozbít, která 3D prvek rozloží na 2D čáry a výplň!
ÚKOL č.2
DOKONČETE VLOŽENÍ OSTATNÍCH ZAŘIZOVACÍCH PŘEDMĚTŮ V 1.NP!
* Na WC vložte Objekty: Umývadlo a Sprcha.
* Do kuchyně vložte Objekty: Na delší zeď kuchyně: skříňky, dřez, myčku, ledničku, mraznička, sporák.
* Do pracovny vložte Skříň vysoká a Pračka.
* Tímto úkolem si procvičíte podkapitolu 9.2 – NÁSTROJ OBJEKT
* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp..
* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 9.2 – NÁSTROJ OBJEKT a do nápovědy ArchiCADu.
DOPORUČENÍ
Dejte si pozor na ruce a levé tlačítko myši. Každým kliknutím umisťujete aktivní objekt. Může se vám stát, že jich budete mít na jednom místě i pár navíc!
9.3 OBJEKTY S PŘIRAŽLIVOSTÍ – STŘEŠNÍ OKNA
V 2.NP si ještě procvičíte vložení střešních oken pomocí přitažlivosti. Přejděte do 2.NP. Otevřete Dialogové okno nastavení nástroje, vyhledejte složku okno střešní V K 11 a označte jej. Rozměry zadejte 600 x 1400, parametry upravte dle sebe a dle sklonu střechy. Atributy půdorysu a řezu zůstanou obdobné jako u WC, u Atributů modelu zaškrtněte Použít materiály objektu a u Atributů seznamu nezapomenout ID: Stř.okno-001. Aktivujte vrstvu Střecha a potvrďte nastavení OK. Klikněte na ikonu Přitažlivost ke střeše. Uživatelský začátek vraťte do Projektového začátku – 2xklik ikona Uživatelský začátek v Souřadnicové paletce a zadejte souřadnice X = 4300 a Y = 400 a potvrďte Enter. Střešní okno je umístěno. Stejným způsobem pak umístíte i ostatní střešní okna. Měníte pouze úhel otočení okna. Druhé střešní okno, úhel otočení 270, bude v ložnici X = 400 a Y = 3400, třetí rovněž v ložnici, úhel otočení 180, X = 4300 a Y = 6400. Pro umístění okna v hale umístěte Uživatelský začátek na vnitřní bod lomu, úhel otočení bude 270 a X = 0 a Y = 900. Pro umístění okna na WC umístěte Uživatelský začátek na vnitřní pravý spodní roh, rozměry okna budou 500 x 750, úhel otočení bude 90 a X = 0 a Y = 3950. Vraťte se zpět do 1.NP.
9.4 NÁSTROJ LAMPA
Nástroj Lampa využijete nejvíce pro vizualizaci interiéru. Vzhledem k tomu, že interiér v této části neřešíte, budete s tímto nástrojem seznámení jen obecně. Podrobnější znalosti získáte experimenty se světly při vizualizaci.
9.4.1 NASTAVENÍ SVĚTLA
Označíte v Nástrojové paletce Nástroj Lampa, v Info paletce otevřete Dialogové okno nastavení nástroje. Prozkoumejte nastavení.
9.4.2 VLOŽENÍ SVĚTLA
Nástroj Lampa se vkládá do projektu stejně jako Nástroj Objekt.
9.4.3 OPERACE SE SVĚTLEM
Stejné operace jako s Nástrojem Objekt (viz.9.2.3).
ZAPAMATUJTE SI
Operace lze provádět pouze s označeným prvkem Nástroje Lampa!
DOPORUČENÍ
Funkci Nástroje Lampa si vyzkoušejte v praxi při vizualizaci jedné místnosti RD.
9.5 ZÓNA (MÍSTNOST)
Pomocí tohoto Nástroje budete vkládat informace o jednotlivých místnostech, skupinách místností nebo části projektu. Zóny mají nejen informace popisné a výplně, ale i prostorovou informaci o hmotě (výška místností, podlah, atd.), kterou pak můžete využít pro analýzu projektu.
9.5.1 NASTAVENÍ ZÓN
Aktivujte Nástroj Místnost v Nástrojové paletce a v Info paletce otevřete Dialogové okno nastavení nástroje. V dialogu Implicitní nastavení zón nastavíte nejdříve Jméno a umístění. Jako Kategorii zóny vyberte v roletce 1 HNF 1 Obytné a rekreační plochy, Jméno zóny napište Obývací pokoj, číslo zóny 1.01. Zapnuté mějte parametry: Zobrazit jméno místnosti, Zobrazit číslo místnosti, Zobrazit plochu. Ostatní parametry vypněte. Můžete pochopitelně mít zapnuto i Zobrazit podlahovou krytinu a pak příslušnou krytinu vepíšete do parametru Podlahová krytina. Napište výšku zóny 2650 a tloušťku podlahy 100. Výšku písma zvolte 2 mm. Atributy modelů zvolte takové jaké budete potřebovat pro případnou vizualizaci. Nezapomeňte na vrstvu Zóny. Jednotlivé Kategorie zón si můžete upravit nebo vytvořit vlastní. V menu Volby – Atributy prvků – Kategorie zón.
9.5.2 UMÍSTĚNÍ ZÓNY
V podstatě máte tři možnosti jak Zónu umístit do projektu. První možnost je ručně (Obr.9.4-007), druhá možnost je Vnitřní hrana, třetí možnost, která je zobrazena v Geometrických metodách je dle referenční (řídící) čáry.
Do obývací pokoje umístíte zónu pomocí Vnitřní hrany. Abyste mohli takto zónu umístit, musí být prostor místnosti zcela obklopen zdmi. Pak umístíte kurzor do prostoru místnosti a 1xklik, kurzor změní podobu na kladívko plné. V místě kde kliknete bude umístěn střed popisového razítka.
Pro kuchyni použijete metodu ručně. Nejdříve si upravte nastavení Nástroje Místnost. V Info paletce přepíšete Obývací pokoj na Kuchyně, zkontrolujete ID: Místnost-002 a zda číslo místnosti se také automaticky přepsalo na 002. A pak postupujete stejně jako při tvorbě Desky nebo Výplně pomocí lomené čáry (polygonu). Klikáte roh od rohu místnosti až se vrátíte zpět do prvního bodu a když ten odkliknete, tak 1xklik a umístíte razítko popisu.
Chcete-li razítko popisu přemístit na jiné místo, označíte pouze razítko – kurzor umístíte na Kotvící bod razítka, zmáčknete Shift a 1xklik. Pak ještě jednou kliknete na Kotvící bod, tím razítko uchopíte a přemístíte na nové místo.
ZAPAMATUJTE SI
- Operace s Nástrojem Místnost lze provádět jen tehdy, je-li příslušná zóna označena. Lze v podstatě provádět stejné operace jako s Nástrojem Výplň!
PŘESTÁVKA
Počítejte ovečky! Už jste jich napočítali 1200? Výborně! Přestávku můžete ukončit. Snad jste si i odpočali a nehráli si s počítačem.
9.5.3 ZOBRAZENÍ ZÓNY VE 3D
V menu Zobrazení – Prvky ve 3D pohledu – Filtrovat prvky ve vypněte všechny typy prvků kromě zón. Když pak otevřete Okno 3D uvidíte zobrazené objemy zón.
ÚKOL č.3
DOKONČETE UMÍSTĚNÍ OSTATNÍCH ZÓN V PROSTORU 1.NP RODINNÉHO DOMKU!
* Umístěte Nástroj Místnost do těchto místností v 1.NP RD: 003 – Jídelna, 004 – Pracovna, 005 – Spíž, 006 – Hala, 007 – chodba, 008 – WC, 009 – Vstup.
* Tímto cvičením si procvičíte učební látku z podkapitoly 9.4 – MÍSTNOSTI (ZÓNY)
* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si jej zkontroluji v souboru RDp..
* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 9.4 – MÍSTNOSTI (ZÓNY).
9.6 ŘEZ, EXTERIÉROVÝ POHLED, INTERIÉROVÝ POHLED
Nástroj Řez se používá k zobrazení řezů na základě 3D informací Okna půdorysu. Takto vygenerované řezy se zobrazí v samostatných oknech. Okna řezu jsou interaktivně propojena s Oknem půdorysu a jakákoliv změna v kterémkoliv okně se projeví i v oknech ostatních. Řez můžete generovat i v Okně 3D, ale o tom až v podkapitole vizualizace.
9.6.1 NASTAVENÍ ŘEZU
V Nástrojové paletce označte Nástroj Řez a otevřete Dialogové okno nastavení nástroje. Rozevře se okno Implicitní nastavení řezu, ve kterém nastavíte příslušné parametry. Nezapomeňte na nastavení Pohledu modelu
9.6.2 VYNÁŠENÍ ŘEZOVÉ ČÁRY
Jste v Okně půdorysu 1.NP. Řez povedete schodištěm, zalomíte ho v příčném hřebeni a pak ho povedete přes dveře z pracovny ven. Pomůže vám nápověda ArchiCADu
9.6.3 ZOBRAZENÍ ŘEZU
V Navigátoru stačí 2xklik na patřičnou ikonu řezu a řez se vám objeví v okně řezu. V okně lze pochopitelně provádět dílčí úpravy. Lze v něm uplatnit 2D nástroje na grafické doladění řezu.
9.6.4 EDITACE V ŘEZU
Jak už víte, Okno řezu je propojenou s virtuální stavbou a změny, které v tomto okně provedete se automaticky promítnou i do Okna půdorysu a naopak. V Okně řezu označte okno v obývacím pokoji – kurzor umístíte na roh okna, zmáčknete Shift a 1xklik. Aktivujte v menu Úpravy – Pohyb – Přesunout nebo zkrácené menu Pohyb - Přesunout. Znovu umístěte kurzor na pravý horní roh okna, změna kurzoru na tužku plnou, 1xklik, uchopíte okno, změna kurzoru na tužku prázdnou a táhněte ho kousek doprava. V místě, které potřebujete 1xklik a okno je přesunuto. Když kliknete na plochu Okna půdorysu, zjistíte, že přesun okna je zaznamenán i v půdoryse. V menu Úpravy – Zpět přesunutí. Přestavět.
Zajisté jste si všimli, že v Okně řezu přes schodiště na hraně podesty je zeď, která tam nepatří. Vzhledem k tomu, že tato zeď je v půdoryse kompaktní, je třeba přejít do Okna Půdorysu – 1xklik na plochu Okna půdorysu, zde odstraňte části zdi, které do půdorysu nepatří – kurzor na hranu zdi, zmáčknout Ctrl, změna kurzoru na nůžky plnéa 1xklik. První část zdi je odstraněna a totéž s části druhou a pod řezovou čárou i třetí. Přestavět. Když opět aktivujete Okno řezu, zjistíte, že změna byla zaznamenána i v něm. Zároveň však vidíte, že je třeba upravit podlahu tak, aby byla i pod schodištěm. Tuto úpravu opět uděláte v Okně půdoryse jako úkol.
9.6.5 Exteriérový pohled a Interiérový pohled
Principiálně stejné nastavení jako u nástroje Řez.
ÚKOL č.5
UPRAVTE PODLAHU V 1.NP POD SCHODIŠTĚM!
* Podlahu v jídelně upravte tak, aby procházela i pod podestou schodiště.
* Můžete řešit dvěmi způsoby: úpravou stávající podlahy v jídelně nebo přičtením nové podlahy. Tímto úkolem si procvičíte operace s Nástrojem Deska.
* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 7.6. – KOMBINACE VRSTEV a do nápovědy ArchiCADu.
ÚKOL č.6
VYGENERUJTE POHLED NA VŠECHNY OBJEKTY ZE STRANY VSTUPU DO RODINNÉHO DOMKU!
* K vytvoření pohledu použijte Nástroj Řez.
* Tímto úkolem si procvičíte vše co jste se dověděli v podkapitole 9.5 – ŘEZ.
* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 9.5. – ŘEZ a do nápovědy v podkapitole 9.10.
9.7 KÓTOVÁNÍ
Pomocí Nástroje Kóta samozřejmě kótujete půdorysy, pakliže vyberete z Konstrukční metod lineární kóty nebo řezy a pohledy, vyberete-li kóty výškové. (Kumulativní kóty využijete třeba pro výkresy vytýčení stavby.)
9.7.1 NASTAVENÍ KÓTY LINEÁRNÍ
V Nástrojové paletce označte Nástroj Kóta. V Info paletce vyberete Konstrukční metodu Lineární kóty. Kliknete na Dialogové okno nastavení nástroje a rozevře se okno Implicitní nastavení kót, ve kterém nastavíte parametry dle našich zvyklostí. Detaily kót nechte bez zatržení a OK. Vytvořte a zkontrolujte vrstvu: Kóty délkové garáže a potvrďte OK.
9.7.2 KÓTOVÁNÍ POMOCÍ KÓTOVACÍCH BODŮ
Tento způsob kótování si vyzkoušíte na objektu garáže. Zvětšit pohled na garáž. Nejdříve budete kótovat vodorovně. Vyberte Geometrickou metodu pro vodorovné kótování. Označíte první kótovací bod kliknutím na levý horní roh garáže – 1xklik. Pak 1xklik na levé ostění okna, pravé ostění okna a nakonec na pravý horní roh garáže. Kótování ukončíte 2xklik kdekoliv na plochu. Kurzor se změní na kladívko plné, kterým umístíte kótovací čáru do správné vzdálenosti od objektu garáže jedním kliknutím. Pro kótování okna dle ČSN vyberete v menu Dokument – Speciality 2D dokumentu – Kóty parapetu dle ČSN – Vytvořit. Rozevře se dialog Nastavení kóty, ve kterém zvolíte jednotku kótování, tedy milimetr a desetiny 0. Potvrzením OK je okno okótováno. Pochopitelně tento nástroj pro Kóty parapetu dle ČSN použijete, až nakonec po okótování celého půdorysu. Konstrukce zdí můžete kótovat odklikáním kótovacích bodů zdi nebo umístíte kurzor na referenční čáru zdi, kurzor má tvar mercedes tučný a 1xklik. Zeď je označena kótovacími body uprostřed, pak stejně označíte, teď již kurzorem ve tvaru tužky s čárkou i zeď druhou. Kótování končíte 2xklik na plochu a kurzorem kladívkem plným umístíte kótovací čáru. Tímto způsobem okótujete postupně celý půdorys garáže. Před ukázkou jiného způsobu kótování odstraňte kótovací čáry nejlépe Nástrojem Šipka a klávesou Del.
9.7.3 AUTOMATICKÉ KÓTOVÁNÍ
I tento způsob kótování si vyzkoušíte na objektu garáže. Nejdříve musíte označit všechny zdi, které budete kótovat, tedy čtyři obvodové. Poté v menu Dokument – Speciality 2D dokumentu – Automatické kótování vyberete Vnější kótování. Rozevřete okno Automatické kótování, ve kterém zadáte kóty oken/dveří, vzdálenost mezi kótovacími čarami, zaškrtněte Umístit kóty na všechny čtyři strany a potvrďte OK. Kurzorem klikněte na jednu zeď – tím definujete směr kóty, kurzor se změní na kladívko plné, kterým umístíte kóty do patřičné vzdálenosti od objektu. Odznačte zdi, a použijte Dokument – Speciality 2D dokumentu – Kóty parapetu dle ČSN – Vytvořit, stejně jako v podkapitole 9.7.2. Kóty parapetů dveří, které nejsou správné, prostě přepíšete. Umístíte kurzor na střed kóty výšky a parapetu, změna kurzoru na fajfka tenká, Shift a 1xklik. V Nástrojové paletce označíte Nástroj Text, kurzor přesunete přibližně na konec upravovaného textu, změní tvar na svislou čárku a 1xklik. Upravovaný text je ve vodorovné poloze, vy označíte pouze to, co chcete vymazat, klávesou Del označenou část textu odstraníte a 1xklik mimo políčko textu. Chcete-li upravit text kóty, umístíte kurzor na levou spodní stranu textu kóty, Shift a 1xklik. V Info paletce rozkliknete dialog pro nastavení nástroje a rozevřete dialog Nastavení kótovacího textu a v políčku Vlastní text vepíšete, co potřebujete: např. A = 5 800, potvrdíte OK a kótovací text je přepsán.
9.7.4 NASTAVENÍ KÓTY VÝŠKOVÉ
V Nástrojové paletce označte Nástroj Kóta. V Info paletce vyberete Konstrukční metodu Výšková úroveň. Kliknete na Dialog pro nastavení nástroje a rozevře se okno nastavení kót ve kterém nastavíte parametry dle našich zvyklostí. OK.
9.7.5 KÓTOVÁNÍ VÝŠKOVÉ
Otevřete Okno řezu. Z geometrických metod vyberte Řetězec kót a 1xklik na první kótovací bod – spodní hrana základového pasu, pak 1xklik horní hrana pasu, horní plocha podkladního betonu, spodní úroveň stropu nad 1.NP, horní úroveň stropu nad 1.NP a vrchol střechy. Pak 2xklik na plochu, změna kurzoru na kladívko plné a umístíte řetězec kót 1xklik. Kóty spodní roviny stropu překrývá kótu horní roviny stropu. Je třeba změnit její orientaci. Označte kótu spodní roviny stropu – Shift a 1xklik na spodní bod kóty, změňte orientaci označené kóty Objektem značky: Směr. V Okně pohledu/řezu lze kótovat i lineárními kótami.
ÚKOL č.7
DOKONČETE KÓTOVÁNÍ ŘEZU!
* Okótujte A1 ŘEZ výškovými kótami i lineárními kótami dle vašich zvyklostí.
* Tímto cvičením si procvičíte podkapitolu 9.6 – KÓTOVÁNÍ. V průběhu kótování přepněte na Kombinaci vrstev Ukázat a odemknout všechno.
* Po skončení kótování přejděte do Okna půdorysu a zvolte kombinaci vrstev Projekt.
* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp.
* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na Podkapitolu 9.6. – KÓTOVÁNÍ a na nápovědu ArchiCADu.
PŘESTÁVKA
Je toho hodně najednou? Tak si dejte pauzičku. Tentokrát nemusí být ani 10 minut, stačí ztuhlé prstíky promnout, desetkrát se otočit na židli (kdo sedí na židli bez koleček, desetkrát ji oběhne) a hurá zpět k počítači.
9.8 OBLÍBENÉ NASTAVENÍ
Velkými pomocníky při tvorbě projektové dokumentace je i Oblíbené nastavení. To vám pomůže nastavit pro jednotlivé nástroje standardní
nastavení, ke kterým se budete často vracet.
9.8.1 OBLÍBENÉ NASTAVENÍ
Chcete si uložit nastavení Nástroje zeď dejme tomu pro tvarovky Porotherm 40. Označte v Nástrojové paletce Nástroj zeď a v dialogu Nastavení zdi nastavte parametry pro zeď z Porothermu 40 dle obrázků. Pak klikněte na Oblíbené nastavení úplně nahoře, rozevře se vám okno Použít oblíbené a vy kliknete na Uložit aktuální nastavení jako oblíbené. Tímto způsobem si můžete nadefinovat nejčastější varianty všech nástrojů s kterými pracujete.
9.9 TEXT A POPISY
Tyto anotační nástroje slouží k popisu a konečné úpravě výkresu.
9.9.1 NÁSTROJ TEXT
Tento nástroj nabízí nepřeberné množství fontů, několik stylů a zarovnání v jakémkoliv směru. Vyzkoušejte!
ZAPAMATUJTE SI
Je velmi důležité uvážit umístění Kotevního bodu. Při změně měřítka a špatné volbě Kotevního bodu se text ve výkrese zcela „rozhodí“!
9.9.2 NÁSTROJ POPIS
Tímto nástrojem budete popisovat nebo identifikovat prvky výkresů nebo samotný výkres.
NASTAVENÍ NÁSTROJE POPIS. V Nástrojové paletce označte Nástroj Popis. Kliknete na Dialogové okno nastavení nástroje v Info paletce a rozevře se okno Implicitní nastavení popisu, ve kterém nastavíte Obsah a náhled popisky, styl textu jako u Nástroje Text, nastavíte ukazatel popisu, orientaci popisu a nastavení obsahu. Vše zvolíte dle vašich zvyklostí. Pak potvrďte OK.
POPISKA TEXTOVÉHO TYPU. V dialogu Nastavení popisu je aktivní implicitní typ nezávislé popisky, 1xklik na místo umístění šipky popisu a táhnete popisovou čáru do patřičné vzdálenosti a 1xklik, táhnete odkazovou čárku do patřičné vzdálenosti a 2xklik. Vytvoří se začátek textu s blikajícím kurzorem a můžete psát text. Pro ukončení textu 1xklik.
ASOCIATIVNÍ POPISKA. Tu lze připojovat automaticky již při kreslení prvku, např.zdi s popisem ID.
OPERACE S POPISKAMI. Když je popiska označena, lze s ní provádět operace jako s ostatními prvky: Přesunout, Rotovat, Zrcadlit atd.
9.10 UKONČENÍ PRÁCE A ULOŽENÍ SOUBORU
V menu označte kurzorem Soubor – Zavřít, rozevře se dialogové okno Uložit změny projektu „RDp“ před zavřením? Kliknete na Ano. Soubor bude uložen. V menu Soubor klikněte na Konec. Program ArchiCAD ukončíte. Na mou e-mailovou adresu zašlete soubor RDp.
SHRNUTÍ KAPITOLY 9
V této kapitole jste se naučili nastavovat a prakticky využít další knihovní prvky a to Nástroj Objekt a Nástroj Lampa. Dále jste se naučili používat Nástroj Řez pro tvorbu pohledů a řezů. Procvičili jste si práci s vrstvami a kombinacemi vrstev. Naučili jste se využívat praktické pomůcky ve formě paletek Pohledy a Oblíbené nastavení. Umíte dokončovat výkresy pomocí textů, popisek a nástroje pro popisování místností. A naučili jste se dva triky pro finální úpravu výkresů. Vaše prsty při práci s myší a klávesnicí jsou již určitě jistější než při studiu první kapitoly.
Vytisknout | Nahoru ↑