8 SLOUPY, TRÁMY, VAZNÍKY, SCHODIŠTĚ

rychlý náhled do kapitoly 8 

V osmé kapitole proberete nastavení sloupů a trámů a jejich použití pro konstrukce stavby, navrhování střešních vazníků pomocí Specialit Vytváření vazníků, procvičíte si práci s Nástrojem deska při navrhování podlah a navrhování schodiště pomocí programu StairMaker. To vše opět na projektu rozpracovaného rodinného domku RDp.


CÍLE KAPITOLY 8 

1.   Budete umět nastavit Nástroj Sloup a prakticky ho používat pro konstrukce stavby

2.   Budete umět nastavit Nástroj Trám a prakticky ho používat pro konstrukce stavby

3.   Budete umět používat speciálního nástroje pro tvorbu střešních vazníků

4.   Procvičíte si práci s nástrojem deska při tvorbě podlah

5.   Budete umět používat speciálního programu pro tvorbu schodiště

6.   Základní návyky v používáni myši a základních tlačítek klávesnice budete dále

      precizovat


DOPORUČENÍ

Před započetím práce si znovu prohlédněte skicu rodinného domku a garáže a soustřeďte svou pozornost na sloupy, trámy, vazníky a základy. Občas proveďte uložení rozpracované práce – klávesová zkratka Ctrl+S.


ČASOVÁ NÁROČNOST

Na seznámení s Nástrojem Sloup si rezervujte asi 15 minut a pro Nástroj Trám dalších 15 minut. Na zvládnutí speciálního nástroje pro tvorbu Vazníků budete potřebovat asi 40 minut. Zvládnutí speciálního programu pro tvorbu schodiště StairMakeru vám zabere asi 40 minut, procvičení nástroje Deska při tvorbě podlah asi 5 minut. Na čtyřech úkolech budete pracovat asi 45 minut. Celkový čas potřebný ke zvládnutí této kapitoly cca 160 minut.

 

8.1 OTEVŘENÍ SOUBORU RDp

Otevřete ArchiCAD dvojitým kliknutím na ikonu ArchiCADu na ploše nebo přes Start – Programy – ArchiCAD. Před aktivaci vám bude nabídnuto okno „Spustit ArchiCAD“, ve kterém označíte Otevřít projekt a Zvolit poslední projekt, označíte RDp.pln a potvrdíte Otevřít.

Po otevření souboru Zavřít Nabídkové okno průvodce.


8.2 NÁSTROJ SLOUP

Dle skici je mezi garáži a rodinným domkem jakási kolonáda tvořená dřevěnými sloupy a trámy. Nejdříve osadíte sloupy. A protože již toho víte o ArchiCADu poměrně dost – přitvrdíme – již žádné doprovodné obrázky a žádná nápověda.

 

8.2.1 NASTAVENÍ SLOUPU

Označte v Nástrojové paletce Nástroj Sloup, v Info paletce otevřete Dialog pro nastavení nástroje. V dialogu Nastavení sloupů nastavte parametry dle obrázku. Nejdříve Atributy půdorysu a řezu: Plná čára tenká č.1, půdorysná značka s křížkem, jádro má výplň dřevo, péro výplně tenké č.1 pozadí bez barvy, obklad nemusíte zadávat, protože u dřevěných trámů nebude. Nastavení je bez přitažlivosti k terénu. Zadáte fixní výšku k nejnižší části terénu, kde osazujete sloupy, tedy k projektové nule –450 a výška sloupu bude 2550, aby vrchol sloupu byl ve výšce +2100 nad +-0,00, sloup obdélníkového průřezu a rozměr sloupu 100 x 100 mm, kotevní bod uprostřed jádra, Atributy modelu nastavte materiál na Dřv-ořech svisle a čáru modelu na tenkou č.99, u Atributů seznamů zkontrolujte ID: Sloup-001, zkontrolujte vrstvu Sloupy a potvrďte nastavení OK. Pochopitelně druhá možnost je, že použijete Přitažlivost k terénu, osadíte sloupy a teprve pak doladíte výšky, nastavení výšky není v tomto případě rozhodující. Sloupy byste však v nerovném terénu osazovali postupně, kdežto s fixní výškou můžete použít operace Násobit.V rámci cvičení tedy nastavíte první možnost.

 

8.2.2 – VLOŽENÍ SLOUPU

Zvětšete si pomocí nástroje Zvětšit pohled na prostor mezi domkem a garáží tak, aby se vám dobře pracovalo. Umístěte Uživatelský počátek na střed dveří od garáže. V dialogu nastavení vrstev ( Ctrl+L ) dejte Ukázat terén. Osaďte první sloup: X = 200, Y = 750 a Enter, nastavit směr osazenía 1xklik. Tímto způsobem můžete osadit všechny ostatní sloupy, ale v rámci procvičení operací, použijete operaci Pohyb - Násobit a akci Matice. Touto operací osadíte ostatní sloupy najednou.

 

8.2.3 – OPERACE SE SLOUPY

Označte sloup. V menu Úpravy – Pohyby - Násobit nebo ve zkráceném menu 1xklik pravým tlačítkem na plochu vyberte operaci Pohyby - Násobit, lze vyvolat přímo klávesovou zkratkou Ctrl+U. Rozevře se dialogové okno Násobit, ve kterém označíte Akci : Matice, Počet kopií ve směru první čáry (tedy k rodinnému domku) 3, ve směru druhé 1, změna výšky ne (budeme upravovat později) Rozmístit a OK. Pak umístíte kurzor na střed označeného sloupu, 1xklik, táhnete sloup k protější stěně rodinného domku, zmáčknete Shift pro fixaci přímého směru. Když se  kurzor dotkne hrany stěny domku, přečtěte si vzdálenost R na Souřadnicové paletce – 4800. Pusťte myš. Víte, že osa sloupu má být umístěna ve vzdálenosti 200 mm od stěny domku a proto zmáčknete klávesu R, políčko R v Souřadnicové paletce zmodrá, pustíte Shift a napíšete na klávesnici 4600, modré políčko se přepíše a potvrďte Enter. Jeden směr matice je zafixován. Popotáhněte myš trochu směrem dolů zmáčkněte klávesu R, políčko zmodrá, přepíšete klávesnici údaj na 1500 a ukončíte operaci Enter.


ZAPAMATUJTE SI

Může se vám stát, že se během použití klávesových zkratek, přepnete z češtiny do angličtiny. Potom ovšem nebude fungovat souřadnice Y v Souřadnicové paletce a může dojít k nepřesnosti. Buď změňte klávesovou zkratku přepínání mezi národním prostředím (asi nejlépe na Shift+Alt, protože to je nejméně frekventovaná klávesová zkratka ArchiCADu) nebo si vždy zkontrolujte aktuální jazyk!

S označeným sloupem lze provádět i jiné operace: Přesunout, Rotovat, Zrcadlit, Přesunout kopii, Rotovat kopii, Zrcadlit kopii, Zvednout, Ořezat střechou!

 

8.3 NÁSTROJ TRÁM 

Nyní přistoupíte k osazení podélných a příčných trámu na sloupy kolonády. Trám lze využít i na tvorbu průvlaků, překladů, povalů, atd.

 

8.3.1 NASTAVENÍ TRÁMU

Označte v Nástrojové paletce Nástroj Trám, v Info paletce otevřete Dialogové okno nastavení nástroje. V dialogu Nastavení trámu nastavte parametry. Nejdříve Atributy půdorysu a řezu: Čerchovaná čára tenká č.1 na obrys trámu, Čerchovaná čára se dvěmi tečkami tenká č.1 na osu trámu, výplň dřevo, péro výplně tenké č.1 pozadí bez barvy, obrys tenký č.1. Nastavení je bez přitažlivosti. Zadáme výšku trámu 120 a výšku horní hrany trámu k projektové nule, tedy 2100+120= 2220, šířka trámu bude 100, vrstva Trámy, Atributy modelu nastavte materiál ve všech případech na Dřv-ořech vodorovně, prioritu průniku pak zhruba na střední stav, tedy na 7. Atributy otvoru nebudou žádné, ale jistě je využijete při další práci již na svých projektech třeba pro prostupy vedení TZB a u Atributů seznamů zkontrolujte ID: Trám-001 a potvrďte nastavení OK.

 

8.3.2 VLOŽENÍ TRÁMU

Nejdříve budete vkládat podélné trámy.

Umístěte kurzor na vnější střední Kotevní bod krajního sloupu, změna kurzoru na tvar fajfka tenká, 1xklik, táhněte kurzorem ve směru osazení trámu až k poslednímu sloupu, kurzor umístěte opět  na vnější střední kotvící bod druhého krajního sloupu, změna kurzoru na tvar tužka plná, 1xklik a osazení trámu je hotovo.

 

ÚKOL č.1

DOKONČETE VLOŽENÍ OSTATNÍCH TRÁMŮ!

* Druhý podélný trám vložte na sloupy pomocí operace Zrcadlit kopii.

* Příčné trámy vložíte následně: nejprve, tak jako v podkapitole 8.3.2 vložíte příčný trám u garáže a pak pomocí operace Násobit vložíte ostatní příčné trámy.

* Tímto drobným cvičením si zopakujete operace Zrcadlit kopii, kterou znáte z kapitoly 3 a Násobit. Zároveň si procvičíte vkládání trámu dle podkapitoly 8.3.2.

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp..

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na Kapitolu 3 * ZDI a podkapitolu 3.2.3. – OPERACE SE ZDÍ – ZRCADLIT KOPII.


ZAPAMATUJTE SI

Jen s označeným trámem, či jakýmkoliv jiným prvkem, budete moci potřebné operace provádět! Chcete-li v Okně 3D vidět jen některé prvky, označte je před vyvoláním Okna 3D. Chcete-li vidět část projektu vymezte ho Nástrojem Ohraničení před vyvoláním Okna 3D.


DOPORUČENÍ

 

Trámu ani sloupů se nemusíte bát. Jsou velmi příjemnými nástroji při projektování vašich staveb a NEBOJTE SE JE VYUŽÍT I NETRADIČNĚ. Například sloup jako komín? Proč ne!

 

8.4 VAZNÍKY 

Nosnou střešní konstrukci garáže tvoří dřevěné vazníky, které se teď naučíte vytvářet.  Opětně, skoro jako vše v ArchiCADu, to není nic složitého. Chce to prostě jenom trpělivost a cvik. A za několik týdnů budete mistři. Vazníky zde konstruované jsou tvořené pro účely vizualizace, rozhodně to není nástroj pro statický výpočet. Proto je jejich vytváření intuitivní a snadné. Avšak máte-li již statický výpočet vazníku, směle do díla. Po zvládnutí této podkapitoly je svět vizualizovaných vazníků váš. Nejlépe je použít 3D model – Speciality 3D modelu – TrussMaker. Nastudujte tento doplněk velmi důkladně. Dostanete ho vytvořit v testu.


ZAPAMATUJTE SI

Je dobré si vytvořit složku pro své knihovní prvky, protože knihovna ArchiCADu je samostatná část, která se přiřazuje k souboru. Vkládáním nových prvků do Knihovny ArchiCADu by jste ji zbytečne zatěžovali i prvky, které byly vytvořeny pouze individuálně pro daný projekt. Později je dobré si ve složce KnihovnaJméno vytvářet samostatné složky dalších knihoven k novým projektům a vždy je správcem knihovny přizvat ke spoluprácí.
 

PŘESTÁVKA

U souseda je mejdlo? Bezva! Okamžitě tam jděte a můžete se tak 10 minut mydlit.  Ne abyste si tam hráli s počítačem. A nepijte alkohol. Počítač nemá rád jeho výpary.

 

8.5  PODLAHY 

Podlahy ve zjednodušené podobě budete vytvářet pomocí nástroje deska v celé tloušťce bez ohledu na její jednotlivé vrstvy. Když budete chtít složení podlahy precizovat, vytvoříte si Sendvičovou konstrukci podlahy stejně jako jste to již provedli u věnce nebo u střechy. V podkapitole 8.5 proberete zjednodušenou podobu. Vycházejte z představy, že v projektovém výkresu řezu graficky zobrazujete pouze horní hranu podlahy čárou, bez toho, že byste graficky rozlišovali její vrstvy. V případném 3D pohledu interiéru budete mít zobrazenou zase pouze horní vrstvu desky, která tvoří podlahu. Podlahy proto rozlišíte pouze materiálem horní plochy. Nejdříve si vytvořte vrstvu pro podlahy s názvem Podlahy a modifikujte ji do Kombinací vrstev.

ÚKOL č.2

NAVRHNĚTE A NAKRESLETE PODLAHY DO PŮDORYSU 1.np modifikujte vrstvu podlahy do kombinací vrstev!

* Navrhněte podlahy v tloušťce 100 mm pro všechny místnosti 1.NP a nakreslete je do půdorysu, přičemž podlaha obývacího pokoje bude z borovice lakované a ostatní podlahy z keramické dlažby. Horní plocha podlahy je na kótě +- 0,00, spodní plocha na kótě – 100 mm. Podlahy vynášejte Geometrickou metodou polygonu a přemýšlejte jak jdou podlahy u dveří!

* Tímto cvičením si zopakujete podkapitolu 5.4. – DESKA ( jako strop, podkladní beton, podlaha).

* Modifikujte vrstvu podlahy tak, aby vrstva byla ukrytá v těchto kombinacích: Model exteriéru, Projekt, Situace, Ukázat jen 2D prvky, Výškopis a polohopis. V ostatních kombinacích aby naopak byla ukázána.

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si zkontroluji v souboru RDp.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 5.4. – DESKA a na Podkapitolu 7.6. – KOMBINACE VRSTEV.

 

8.6 SCHODIŠTĚ

Schodiště lze vytvořit několika způsoby. Nejjednodušší způsob, který snad použijeme pouze u schodišť venkovních nebo v terénu, je pomocí Nástroje deska. Další způsob je vybrat již hotové schodiště z Knihovny ArchiCADu a upravit je pro potřeby vašeho projektu. V této kapitole se však budete zabývat vytvořením schodiště pomocí programu StairMaker, který je součástí ArchiCADu, buď přímou editací nebo pomocí označených prvků přes menu Nástroje. Před otevřením StairMakeru musíte mít jasno o parametrech schodiště které chcete vytvořit. Schodiště bude dvouramenné s podestou nestejným počtem stupňů v ramenech a bez jalového stupně. Celková výška 3000 mm, celková šířka 2400 mm, šířka zrcadla 400 mm, hloubka podesty 1200 mm, umístění prvních stupňů od podesty 140 mm, zábradlí pouze na vnější straně a jenom madlo. Ostatní parametry nastavíte přímo v programu StairMaker.

 

8.6.1 NASTAVENÍ SCHODIŠTĚ

V Nástrojové paletce označte Nástroj Schodiště. Kliknete na Dialog pro nastavení nástroje a rozevře se okno Implicitní nastavení schodiště, se stávajícími prvky schodišť. Protože chcete vytvořit vlastní schodiště, kliknete na ikonku s trojúhelníkem na horní straně okna a vyberete možnost Vytvořit další Schodiště. Otevře se okno Typ schodiště ve kterém vyberete dvouramenné schodiště s  a potvrdíte OK. Otevřete okno nastavení schodiště Beze jména a postupně vyplňujete parametry, které jsme v úvodu určili a zároveň ty nejdůležitější uzamkněte. Výška schodiště 3000, šířka ramene 1000, celková šířka 2400, přeskočte na nastavení ramen. Počet stupňů v nástupním ramenu 9, počet stupňů ve výstupním ramenu 8, šířka stupně 280, výška stupně 176,  hloubka podesty 1200, vzdálenost podesty od stupňů vždy 140 a nakonec klikněte na ikonku bez jalového stupně. V rozevřeném okně klikněte na ikonu konstrukce schodiště, rozevře se vám nové okno, ve kterém vyberete monolitické schodiště, tloušťku desky ramene přepíšete na 120, výška podlahy v 2.NP bude 100, výška stropní konstrukce je 250, výška podlahy v 1.NP je 100, výška podkladního betonu je 100. Mezipodesta bude mít tloušťku 150. Atributy materiálu zvolíte dle sebe. Klikněte na ikonu zábradlí u zábradlí na všech stranách schodiště vyberte bez zábradlí a klikněte na ikonu zábradlí po vnějších stranách a vyberte z rolovacího menu Madlo. Ostatní parametry zadejte dle sebe. Klikněte na tlačítko Kontrola schodiště a objeví-li se hláška Schodiště je v pořádku, kliknete na OK a můžete uložit. Kliknete na Uložit jako. Rozevře se okno Uložit jako s nabídkou uložit do složky StairMaker. Tuto nabídku nebudete akceptovat, ale vyberete složku vlastní knihovny KnihovnaJméno, kterou jste si vytvořili ve své složce, tu rozevřete a schodiště pod názvem Schod1 dáte Uložit a Okno nastavení schodiště uzavřete OK.  

 

8.6.2 ÚPRAVA SCHODIŠTĚ

Zůstane rozevřené okno Nastavení pro prvek typu Schodiště, ve kterém již budete mít označeno schodiště, které jste vytvořili. Nyní je třeba upravit některé parametry tak, aby symbol odpovídal normě technického kreslení. Po tomto nastavení potvrďte OK.

 

8.6.3 UMÍSTĚNÍ SCHODIŠTĚ

Zvětšete pohled na prostor schodiště, kurzor umístěte na spodní pravý roh schodišťového prostoru, změna kurzoru na fajfka tenká a 1xklik. Schodiště je umístěno na svém místě. Přejděte do 2.NP a zkontrolujte umístění schodiště i tam. Zajisté jste si všimli, že půdorysné zobrazení neodpovídá naší normě. Je celkem snadné schodiště upravit a to tak, že 3D model schodiště, to je ten, který jste teď vytvořili, budete mít k dispozici pro prostorové zobrazení interiéru a řezu a čárové zobrazení budete mít k dispozici v projektu.


ÚKOL č.4

UPRAVTE SYMBOL SCHODIŠTĚ V 1.np DLE ZVYKLOSTÍ NAŠÍ NORMY!

* Umístěte čáru řezu na výstupní rameno a nad čárou řezu čáry symbolu změňte na čerchované. Čerchovanou čáru upravte tak, aby velikost čárky byla 2 mm a mezera mezi tečkou a čárkami byla 1 mm.

* Tímto cvičením si procvičíte části kapitoly 2.

* Modifikujte vrstvu Schodiště a Schodiště2D tak, aby se tyto vrstvy skryli a ukázali ve správných kombinacích. Tímto procvičíte podkapitolu 7.6 – KOMBINACE VRSTEV.

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si zkontroluji v souboru RDp..

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na Podkapitolu 7.6. – KOMBINACE VRSTEV.

 

8.6.4 SCHODIŠTĚ Z OZNAČENÝCH PRVKŮ

Při návrhu schodiště se může stát, že budete potřebovat vytvořit schodiště atypických tvarů, které není ve standardní nabídce StairMakeru. Přesuňte Okno půdorysu mimo projekt a nakreslete pomocí čar a oblouku obrys atypického schodiště. Třeba jako na obrázku Označte v Nástrojové paletce Nástroj Výplň a pomocí Kouzelné hůlky výplň vložte do tvaru schodiště a nakreslete pomocí Nástroje Čára výstupní čáru schodiště. Označte pouze výplň a výstupní čáry, v menu Nástroje označte Vytvořit schodiště z označených prvků, rozevře se okno Typ schodiště, kde kliknete na OK a rozevře se okno nastavení  schodiště, kde můžete provádět drobné úpravy. Když nechcete mezipodestu, je třeba výstupní čáru nakreslit pomocí oblouku. Vyzkoušejte si to! Odstraňte pokusný obrázek a Vsadit na obrazovku.

 

8.7 UKONČENÍ PRÁCE A ULOŽENÍ SOUBORU

V menu označte kurzorem Soubor – Zavřít, rozevře se dialogové okno Uložit změny projektu „RDp“ před zavřením? Kliknete na Ano. Soubor bude uložen. V menu Soubor klikněte na Konec. Program ArchiCAD ukončíte. Na mou e-mailovou adresu zašlete soubor  RDp.


SHRNUTÍ KAPITOLY 8

V této kapitole jste se naučili nastavovat a prakticky využít Nástroj Sloup a Nástroj Trám. Dále jste se naučili používat speciální nástroj pro tvorbu Vazníků. Procvičili jste si práci s Nástrojem deska, tentokrát pro vytváření podlah. Naučili jste se pracovat s programem StairMaker pro tvorbu schodišť. Umíte vytvořit a použít symbol schodiště dle zvyklostí naší normy. Dále jste si prohloubili návyky pracovat s různými Kombinacemi vrstev a jste udělali velký skok v základních návycích v používáni myši a základních tlačítek klávesnic při vynášení čar, oblouků, desek, sloupů a trámů.

Vytisknout | Nahoru  ↑