10 VIZUALIZACE

rychlý NÁHLED DO KAPITOLY 10 

V desáté kapitole proberete vizualizaci virtuální budovy. Naučíte se nastavovat reálné materiály s texturami pro fotorealistické zobrazení a typy vizualizace, které i laikovi přiblíží projekt stavby. Pochopitelně to vše při práci na projektu rozpracovaného rodinného domku RDp.


CÍLE KAPITOLY 10

1.   Budete umět nastavit materiály pro potřeby fotorealistického zobrazení

2.   Naučíte se nastavovat fotorealistické zobrazení (rendrování)

3.   Budete umět nastavit a použít 3D řez

4.   Seznámíte se s virtuální realitou

5.   Seznámíte se s tvorbou animací

6.   Naučíte se vytvářet studii oslunění

7.   Návyky v používáni myši a základních tlačítek klávesnice budou již skoro dokonalé


DOPORUČENÍ 

Před započetím práce si  znovu prohlédněte skicu rodinného domku a uvažujte nad perspektivními pohledy, které by nejlépe charakterizovali stavbu.

Občas proveďte uložení rozpracované práce – klávesová zkratka Ctrl+S.


ČASOVÁ NÁROČNOST

 

Na seznámení s Nástrojem Objekt budete potřebovat 20 minut a 15 minut věnujte Nástroji Lampa. Zóny zvládnete za 20 minut a Nástroj řez rovněž. Kótování vám spotřebuje dalších 15 minut, Pohledům  a Oblíbeným nastavením věnujte minut 20. Anotační nástroje a finální úpravy vám spotřebují 20 minut. Pro vypracování sedmi úkolů budete potřebovat cca 40 minut. Celkový čas potřebný ke zvládnutí této kapitoly cca 190 minut.

 

10.1 OTEVŘENÍ SOUBORU RDp

Otevřete ArchiCAD a svůj soubor RDp.


10.2 MATERIÁLY 

Před započetím vizualizace se musíte naučit využívat dialogu Materiály, který vám umožní přiřadit parametry, šrafování a textury již nadefinovaných materiálů v prostředí ArchiCADu a umožní vám rovněž vytvořit materiály nové. V menu Volby – Atributy prvků – Materiály rozkliknete dialog Nastavení materiálu.

 

10.2.1 NASTAVENÍ MATERIÁLŮ.

V  roletové nabídce materiálů úplně nahoře zvolte materiál, který chcete upravit, třeba borovice lakovaná a pusťte se do úprav. Barvu upravíte 2xklik na políčko barvy, typ si vyberete v roletce, atd.

 

10.2.2 VYTVOŘENÍ MATERIÁLU

V otevřeném dialogu Materiály zvolte v roletce materiálu Beton. Klikněte na tlačítko Vytvořit kopii a v dialogu Duplikovat materiál napište nové jméno: Zámková dlažba a potvrďte OK. 2xklik na políčko barvy a vyberte hnědočervenou a OK. V části vektorového šrafování otevřete roletku šrafur a vyberte tvárnicová podlaha 1:3. V části Textura klikněte na tlačítko Hledat. Otevře se dialog Načíst obrázek z knihovny. Vyhledáte Knihovnu ArchiCADu 11, 2xklik na Textury 11, pak na Podlahy 11 – Dlažba 11, označíte obrázek Kamenná dlažba a kliknete na OK. V dialogu Nastavení textury můžete měnit rozměry vzorku, dle skutečnosti, vybrat efekty alfa kanálu a potvrdit OK. Máte nastavený nový materiál, který můžete použít při vizualizaci. Materiál nastavujete zvlášť pro rendrování Vnitřní enginou a zvlášť pro rendrování pomocí enginy LightWorks, která je mnohem dokonalejší, ale nastavení je poměrně pracné. Nejvýhodnější je používat pro rendrování samostatného programu Atlantis.


ÚKOL č.1

VYTVOŘTE KOPII MATERIÁLU STŘEŠNÍ taška!

* Pomocí dialogu Materály vytvořte nový materiál se jménem Střešní šindel, jako kopii materiálu Střecha-F červená taška.

* Tímto drobným cvičením si zopakujete vytváření nových materiálů dle podkapitoly 10.2.2 – VYTVOŘENÍ MATERIÁLU

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 10.2.2 – VYTVOŘENÍ MATERIÁLU


ZAPAMATUJTE SI

Pouze správně nastavená textura bude ve vizualizaci věrohodná!


DOPORUČENÍ 

Prozkoumejte internet a stáhněte si i jiné textury než jsou v Knihovně ArchiCADu 11. Nebo si vytvořte textury sami! Stačí k tomu digitální fotoaparát nebo klasický fotoaparát a scaner.

 

10.3 NASTAVENÍ ZOBRAZENÍ

Již v podkapitole 1.3 – NASTAVENÍ 3D PROSTŘEDÍ jste se seznámili s pojmy Okno 3D a Okno fotozobrazení a s možnostmi jejich nastavení.


ZAPAMATUJTE SI

Okno 3D je pracovní prostředí projektu, které je interaktivně spojeno s virtuální budovou! Naproti tomu Okno fotozobrazení je určeno k výslednému zobrazení vámi vybraného pohledu!

 

10.3.1    NASTAVENÍ 3D ZOBRAZENÍ

V menu Zobrazení – Režim 3D pohledu vyberte Nastavení 3D zobrazení nebo použijte klávesovou zkratku Ctrl+Shift+3. Otevřete dialog nastavení perspektivy a nastavte perspektivu zhruba podle svých požadavků, včetně pozice slunce (viz podkapitola 1.3.) a potvrďte OK. Pak otevřete  Okno 3D s perspektivním pohledem.

 

10.3.2    VÝBĚR ZOBRAZENÝCH PRVKŮ

Pro výběr prvků, které chcete zobrazit slouží dialog Výběr zobrazených prvků. K jeho otevření se dostanete přes menu Zobrazení – Prvky ve 3D pohledu – Filtrovat  prvky ve 3D. V dialogu si pak zvolíte podlaží a prvky, které mají být zobrazeny. Potvrďte OK.

 

10.3.3    NASTAVENÍ 3D OKNA

V menu Zobrazení – Režim 3D pohledu – Nastavení 3D okna.   Samotný dialog nastavte podle sebe a potvrďte OK. Všimněte si změn v Okně 3D. Vyzkoušejte si jak se různé metody a efekty projeví v Okně 3D a na rychlosti výpočtu.


ÚKOL č.2

ZOBRAZTE PERSPEKTIVNÍ POHLED S OHRANIČENÍM!

* Nastavení 3D zobrazení, 3D okna i Výběr zobrazených prvků ponechte stejný.

* Nástroj Ohraničení vyberte geometrickou metodu přes všechna podlaží a ohraničení veďte přes schodiště RD.

* Tímto drobným úkolem si procvičíte užití Nástroje Ohraničení a možnosti 3D zobrazení.

* Uložte Okno 3D s perspektivním pohledem pomocí klávesnice Print Screen do schránky, vložte obrázek Příslušenství – Malování a uložte jako JPEG pod jménem „JménoU102“  do své složky, kterou jste si pod svým jménem vytvořili ve složce Dokumenty a po ukončení studia Kapitoly 10 mi ho zašlete na mou e-mailovou adresu.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 1.4.2 – NÁSTROJ OHRANIČENÍ a na nápovědu ArchiCADu.
 

10.4 FOTOZOBRAZENÍ

10.4.1  NASTAVENÍ FOTOZOBRAZENÍ

V menu Dokument - Vizualizace – Nastavení fotozobrazení otevřete dialog Nastavení fotozobrazení. Buď budete nastavovat vnitřní enginu nebo LightWorks.

EFEKTY. První budete nastavovat tedy Efekty. Dialog je třeba nastavit tak, aby výsledný obrázek byl co do kvality úměrný době počítání. Je doporučeno u Vyhlazení zaškrtnou Dobré, protože právě na vyhlazování rendrovaného obrázku spotřebuje počítač nejvíce času a tento efekt je nejméně patrný. Metoda může mít zaškrtnuto Nejlepší. Z efektů jsou nejvíce užívané Průhlednost, Hladké povrchy a Textury. Zdroj světla Slunce s vrhání stínů Slunce bez zatržení Vysoké přesnosti, která obyčejně není potřeba. Jako Rendrovací technologii vyberte Vnitřní enginu. Vyzkoušejte si i ostatní metody.

VELIKOST A POZADÍ. Nastavíte velikost Okna fotozobrazení a rozlišení v dpi. Barvu oblohy nebo země můžete měnit kliknutím na příslušné tlačítko a nastavením z nabízené paletky barev. Když chcete na pozadí obrázek, označíte Obrázek a najdete v Knihovně ArchiCADu složku Pozadí a vyberete si z nabídky. Pohyblivým rámečkem pak v poli pozadí umístíte výřez a nezapomeňte na rozlišení obrázku pozadí. Načíst pozadí můžete i z jiné složky.

JAS A ČÁSTEČNÉ ZOBRAZENÍ. V tomto dialogu můžete volit změny expozice a rovněž zvolit částečné zobrazení.

 

10.4.2 FOTOZOBRAZENÍ

V menu Dokument - Vizualizace – Fotozobrazení se otevřete Okno fotozobrazení, ve kterém za nějakou dobu se vyrendruje obrázek, který jste nastavili. Ve spodní liště okna je údaj o velikosti obrázku.

 

10.4.3 KOREKCE FOTOZOBRAZENÍ

Chcete-li změnit nastavení materiálu nebo textur musíte zpět do Okna půdorysu, případně do Okna 3D, tam provést změny a vyvolat znovu fotozobrazení.


ÚKOL č.3

ZMĚŇTE TEXTURU STŘEŠNÍ KRYTINY A MATERIÁL ZDI VSTUPU!

* U střechy upravte texturu tak aby více odpovídala reálu tašky co se týče velikosti a u vstupu místo cihly vyberte ořech a upravte jeho texturu na nějaký Dřevěný střední obklad a jako materiál vstupních dveří a garáže zadejte barvu temně zelenou.

* Tímto drobným úkolem si procvičíte užití nastavení Materiálů.

* Uložte Okno fotozobrazení  JPEG obrázek pod jménem „JménoU103“  do své složky, kterou jste si pod svým jménem vytvořili ve složce Dokumenty a po ukončení studia Kapitoly 10 mi ho zašlete na mou e-mailovou adresu.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitolu 3.2.1. – ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ ZDI, 10.2 – MATERIÁLY a na nápovědu ArchiCADu.

ZAPAMATUJTE SI

Velkou pečlivost dávejte výběru perspektivního pohledu, nastavení slunce, výběru vhodného pozadí – můžete naskenovat i reálné pozadí!

 

DOPORUČENÍ

Vše co jste probrali v podkapitolách 10.3 a 10.4. si vyzkoušejte i na axonometrickém pohledu.
 

PŘESTÁVKA

ArchiCAD je v podstatě hra na realitu! A proto pryč od reality a přečtěte si jednu kapitolu Gargantua a Pantagruel od F.Rabelaise! To může dát tak 10 minut a nehrajte si s počítačem. Nemáte-li tuto knihu, použijte jinou.

 

10.5 VIRTUÁLNÍ REALITA

Pomocí technologie virtuální reality budete schopni vytvořit objekty a scény, které jsou částečně navigovatelené a přiblíží 3D model objektu skutečnosti. V ArchiCADu jste schopni vytvořit VR objekt a VR scénu i animaci.

 

10.5.1 VR OBJEKT

Pro VR objekt musíte nadefinovat dráhu kamery po sférické ploše a po této dráze budete kameru řídit. Takto navigovatelný objekt lze prohlížet v aplikací QuickTime  VR MoviePlayer. Před definováním VR objektu, udělejte úpravy ve vrstvách.

ÚKOL č.4

PROVEĎTE ÚPRAVY V KOMBINACI VRSTEV A ULOŽTE NOVÝ POHLED!

* Aktivujte Kombinaci vrstev Ukázat jen 3D prvky, ale skryjte v této kombinaci vrstvy, které v modelu exteriéru nehrají roli. Vsaďte na obrazovku a toto nastavení pak zadejte do Paletky Pohledů jako VR objekt. U střech garáže změňte materiál horní vrstvy na Střešní šindel

* Tímto drobným úkolem si procvičíte nastavení Kombinace vrstev a Nastavení pohledů.

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitoly 7.6. – KOMBINACE VRSTEV, 9.7. – POHLEDY A OBLÍBENÉ NASTAVENÍ a na nápovědu v ArchiCADu.

 

NADEFINOVÁNÍ VR OBJEKTU. V Nástrojové paletce označte Nástroj Kamera a v Info paletece otevřete dialog Nastavení kamery/VR . Klikněte na tlačítko VR objekt a zadejte nastavení podle přednastavených parametrů a kliknete na tlačítko Použít .

UMÍSTĚNÍ VR OBJEKTU. 1xklik přibližně do středu plochy určíte střed VR objektu, polohu a vzdálenost kamery.

NASTAVENÍ RENDROVÁNÍ. VR objekt můžete definovat pro fotozobrazení nebo pro Okno 3D. Vyzkoušíte si, máte-li alespoň trochu lepší počítač, nastavení pro fotozobrazení. Nastavte v dialogu Nastavení fotozobrazení stejné efekty jako v podkapitole 10.4.1 – NASTAVENÍ FOTOZOBRAZENÍ, v nastavení Velikost a pozadí vyberte pro pozadí jednotnou barvu černou nebo temně modrou a velikost výsledného obrázku definujte na 750 x 500 pixelů. Potvrďte OK .

VYTVOŘENÍ VR OBJEKTU. V menu Dokument - Vizualizace zadáte Vytvořit VR objekt. Otevře se dialog Vytvořit VR objekt. Jako technologii vyberete Technologie QTVR 2.0, protože jen ta podporuje kompresi a jako kompresi doporučuje Graphisoft  metodu Cinepak, Milión barev. Tu zadáte kliknutím na tlačítko Nastavit. Zdroj nastavíte Okno fotozobrazení a Výsledek True Color – 24 bit a Komprese obrázku. 1xklik na tlačítko Uložit. Rozevře se dialog Uložit obrázek jako QuickTime film a vy ho uložíte pod jménem JménoVRO1 do své složky. Chvíli budete čekat než se JménoVRO1.MOV vypočte.

OTEVŘENÍ VYTVOŘENÉHO VR OBJEKTU. Otevřete svou složku, do které jste VR objekt uložili a 2xklik na soubor JménoVRO1 ( VRO1.mov ). V okně pak navigujete obraz objektu pomocí kurzoru a jeho změn.

 

10.5.2 VR SCÉNA

Pro VR scénu vytvoříte navigovatelnou panoramatickou scénu s několika stanovišti a to vám umožní prohlížet si prostor modelu ze stanoviště v okruhu 360 stupňů. Takto navigovatelnou scénu lze prohlížet v některém prohlížeči virtuální reality. VR scéna je vhodná pro urbanistické celky a interiéry. Před definováním VR scény udělejte úpravy v Kombinacích vrstev.

ÚKOL č.5

PROVEĎTE ÚPRAVY V KOMBINACI VRSTEV A ULOŽTE NOVÝ POHLED!

* Aktivujte Kombinaci vrstev Ukázat jen 3D prvky, ale skryjte v této kombinaci vrstvy, které v modelu interiéru rodinného domku nehrají roli. Vsaďte na obrazovku a toto nastavení pak zadejte do Paletky Pohledů jako VR scéna.

* Doplňte v půdoryse rodinného domku několik knihovních prvků ve vrstvě Nábytek a zařízení.

* Tímto drobným úkolem si procvičíte nastavení Kombinace vrstev a Nastavení pohledů.

* Popis tohoto úkolu neposílejte, já si ho zkontroluji v souboru RDp.

* V případě, že máte problémy s tímto úkolem, nestyďte se podívat na podkapitoly 7.6. – KOMBINACE VRSTEV, 9.7. – POHLEDY A OBLÍBENÉ NASTAVENÍ a na nápovědu v ArchiCADu.

 

NADSTAVENÍ VR SCÉNY. V Nástrojové paletce označte Nástroj Kamera a v Info paletce otevřete dialog Nastavení kamery/VR . Klikněte na tlačítko VR scéna a zadejte nastavení podle přednastaveného a kliknete na tlačítko Použít .

UMÍSTĚNÍ UZLÚ VR SCÉNY. 1xklik do půdorysu v kuchyni určíte umístění VR kamery pro Panorama-1 a druhým kliknutím definujete směr pohledu. Pak 1xklik a umístíte druhou kameru do středu jídelny a ještě 1xklik a další kameru do obývacího pokoje. Jednotlivá panoramata spojíte vždy kliknutí do středu kamery a natažením čáry ke kameře s kterou ji chcete spojit a klikněte na tlačítko Použít .

NASTAVENÍ RENDROVÁNÍ. Nastavte v dialogu Nastavení fotozobrazení stejné efekty jako pro VR objekt. Potvrďte OK .

VYTVOŘENÍ VR SCÉNY. V menu Dokument - Vizualizace zadáte Vytvořit VR scénu. Otevře se dialog Vytvořit VR scénu. Jako technologii vyberete Technologie QTVR 2.0, protože jen ta podporuje kompresi a jako kompresi doporučuje Graphisoft  metodu Cinepak, Milión barev. Tu zadáte kliknutím na tlačítko Nastavit kompresi obrázku a Nastavit kompresi. Typ VR scény vyberte VR scéna – ta uloží všechna panoráma. 1xklik na tlačítko Uložit . Rozevře se dialog Uložit dokument s Technologie QTVR 2,0 a vy ho uložíte pod jménem JménoVRS1 do své složky. Chvíli budete čekat než se JménoVRS1.MOV vypočte.

OTEVŘENÍ VYTVOŘENÉ VR SCÉNY. Otevřete svou složku, do které jste VR scénu uložili a 2xklik na soubor JménoVRS1 ( VRS1 ). V okně pak navigujete obraz objektu pomocí kurzoru a jeho změn.

 

10.6 ANIMACE

Pomocí Nástroje Kamera budete vytvářet dráhy průletů pro animace. Vzhledem k tomu, že budete definovat průlet kolem objektů v exteriéru, zvolte pohled VR objekt.

 

NASTAVENÍ KAMERY. V Nástrojové paletce označte Nástroj Kamera a v Info paletece otevřete dialog Nastavení kamery/VR . Klikněte na tlačítko Kamera a zadejte nastavení podle sebe a kliknete na tlačítko Použít .

UMÍSTĚNÍ KAMERY DO ANIMAČNÍ DRÁHY. 1xklik do pracovního okna, tím určíte umístění kamery a natažením čáry jako směru pohledu a druhým kliknutím definujete směr pohledu a cíl. Pak 1xklik a umístíte další kameru a zadáte směr pohledu a cíl. Tak pokračujete, až umístíte všech 6 kamer. Animační dráha automaticky propojuje všechny kamery a u každé kamery je dobré kliknout na tlačítko Vyhladit dráhu kamery. K nastavení každé kamery se můžete vrátit. Stačí nalistovat číslo kamery v dialogu Nastavení kamery/VR, kamera se označí a můžete změnit polohu kamery operací Přesunout, změnit směr pohledu operací Rotovat nebo změnit parametry a potvrdit na tlačítko Použít .

NASTAVENÍ ANIMAČNÍ DRÁHY. Klikněte na tlačítko Dráha a rozevře se dialog Volba dráhy, ve kterém nastavíte ovladače pohybu, rozlišení pohybu a Volby zobrazení.  Potvrďte OK .

VYTVOŘENÍ ANIMACE. V menu Dokument - Vizualizace zadáte Vytvořit přelet. Otevře se dialog Vytvořit průlet. Jako technologii vyberete QuickTime film, jako kompresi doporučuje Graphisoft  metodu Cinepak, Milión barev. Tu zadáte kliknutím na tlačítko Nastavit. 1xklik na tlačítko Uložit . Rozevře se dialog Uložit obrázky jako QuickTime film a vy ho uložíte pod jménem JménoANI1 do své složky (Obr.10.6-006). Chvíli budete čekat než se JménoANI1.MOV vypočte.

OTEVŘENÍ ANIMACE. Otevřete  svou  složku, do  které jste  animaci  uložili a  2xklik na soubor JménoANI1 ( ANI1 ).
 

10.7 STUDIE OSLUNĚNÍ

Pomocí Nástroje Kamera můžete vygenerovat sérii obyčejných nebo fotozobrazených 3D obrázků, které zaznamenávají vliv slunce a zastínění na virtuální budovu. Pro studii oslunění zvolte v Paletce Pohledů pohled VR objekt.

 

·         NASTAVENÍ KAMERY. V Nástrojové paletce označte Nástroj Kamera a v Info paletece otevřete dialog Nastavení kamery/VR . Klikněte na tlačítko Kamera a zadejte nastavení kamery a slunce a kliknete na tlačítko Použít .

·         UMÍSTĚNÍ KAMERY DO PŮDORYSU. 1xklik do pracovního okna, tím určíte umístění kamery a natažením čáry jako směru pohledu a druhým kliknutím definujete směr pohledu a cíl, stejně jako u animace a potvrdit na tlačítko Použít . Můžete též použít již nastavené kamery z animace. Před vytvořením studie oslunění je třeba tu kameru, kterou chcete použít označit.

·         NASTAVENÍ RENDROVÁNÍ. Nastavte v dialogu Nastavení fotozobrazení stejné efekty jako pro VR objekt. Potvrďte OK .

·         VYTVOŘENÍ STUDIE OSLUNĚNÍ. V menu Dokument - Vizualizace zadáte Studie oslunění. Otevře se dialog Vytvořit studii oslunění. Jako technologii vyberete QuickTime film, jako kompresi doporučuje Graphisoft  metodu Cinepak, Milión barev. Tu zadáte kliknutím na tlačítko Nastavit (Obr.10.6-003). 1xklik na tlačítko Uložit . Rozevře se dialog Uložit obrázky jako QuickTime film a vy ho uložíte pod jménem JménoSO1 do své složky. Chvíli budete čekat než se JménoSO1.MOV vypočte.

OTEVŘENÍ STUDIE ODLUNĚNÍ. Otevřete svou složku, do které jste studii oslunění uložili a 2xklik na soubor JménoSOI1 ( SO1 ).


10.8 UKONČENÍ PRÁCE A ULOŽENÍ SOUBORU

V menu označte kurzorem Soubor – Zavřít, rozevře se dialogové okno Uložit změny projektu „RDp“ před zavřením? Kliknete na Ano. Soubor bude uložen. V menu Soubor klikněte na Konec. Program ArchiCAD ukončíte. Na mou e-mailovou adresu zašlete soubory  Rdp, VRO1, VRS1, ANI1, SO1.


SHRNUTÍ KAPITOLY 10 

V této kapitole jste se naučili nastavovat materiály a přiřazovat jim reálné textury. Dále jste se naučili nastavovat a vytvářet fotorealistické zobrazení, používat 3Dřez, procvičili jste si práci s vrstvami a kombinacemi vrstev. Naučili jste se vytvářet virutální objekt a virtuální scénu, seznámili jste se se zásadami tvorby animace a naučilijste se vytvořit studii oslunění. V podstatě nyní již máte jasný přehled o tom, co to je ArchiCAD. Nad rámec tohoto modelu jsou pak zásady Publikace projektu. Toto téma je otevřeno pro vaše samostudium.


Seznam použitých značek a symbolů

Průvodce studiem

Rychlý náhled

Cíle kapitoly

Klíčová slova kapitoly

Shrnutí

Čas potřebný k prostudování

Samostatný úkol

Řešené příklady

Korespondenční úkoly

Test

Zapamatujte si

K zamyšlení

Vytisknout | Nahoru  ↑